Het creeren van merkbeleving binnen het bedrijf, hoe doe je dat?

Published On 30 december 2016 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien, Marketing

Merkbeleving creëren is enorm belangrijk voor het aantrekken van klanten. Het zorgt ervoor dat het bedrijf bekend wordt bij het publiek/doelgroep en het bedrijf op een aantrekkelijke manier wordt overgebracht. Naast het creëren van merkbeleving voor de omgeving is het net zo, al dan niet, belangrijker om interne merkbeleving na te streven. Maar hoe doe je dat? Wij leggen het uit.

Wat is interne merkbeleving?

Merkbeleving is met name bekend bij de omgeving van het merk, met de focus op de doelgroep. Maar interne merkbeleving is minstens net zo belangrijk als externe merkbeleving. Interne merkbeleving houdt in dat de externe profilering van de organisatie wordt verbonden met het gedrag van het personeel. Hoe het personeel leeft en wat zij vinden van het merk, bepaalt het imago van de organisatie en klantbeleving. Het doel is om de medewerkers te betrekken bij de organisatie en hun te verbinden, mee te laten denken en te blijven boeien.

Interne merkbeleving is dus een verbindend concept waarbij gedacht moet worden aan de medewerkers en hoe zij zich voelen tegenover de organisatie. Om merkbeleving te creëren zullen medewerkers zich volledig aan het merk moeten binden en zich inleven in de organisatie.

Zo creëer je merkbeleving binnen het bedrijf

Merkbeleving binnen het bedrijf creëren heeft wat voeten in de aarde. Er moet goed inzicht zijn in het personeel. Denk aan vragen als; wie zij zijn? Waar staan ze voor en wat is hun gedachte over het bedrijf? De medewerkers moeten tevreden zijn over de manier van werken en hoe de organisatie haar mededelingen communiceert. Bij veranderingen zoals: groei, verbetering, fusering et cetera, moet dit goed aangepakt worden door de organisatie. Betrek je medewerkers bij elke stap of nieuwe ontwikkeling en zorg ervoor dat zij zich ten alle tijden verbonden voelen met de organisatie.

Naast goede communicatie kan interne merkbeleving ook ontstaan door het kantoor persoonlijk te maken. Denk hierbij aan het bedrukken van een foto wand van een bedrijfsuitje of het laten bedrukken van persoonlijke teksten of motiverende uitspraken van medewerkers. Het persoonlijk maken van de relatie tussen medewerkers en de organisatie zorgt voor meer verbondenheid tussen beide partijen. Het is belangrijk om interne merkbeleving na te streven omdat beide partijen een gezamenlijk doel (moeten) hebben, zoals blijvende groei nastreven of de omzet elk jaar met zoveel % verhogen. 

Succes met het creëren van interne merkbeleving!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *