Drie tips om je business buiten de Nederlandse grenzen te vergroten
Nederlandse webshops zijn zelden echt buiten de Nederlandse landsgrenzen actief. Zij die het wel doen, focussen zich dan weer voornamelijk op de Vlaamse markt. Nederlandse bedrijven lijken maar moeilijk warm te lopen voor een vergroting van de business buiten de Nederlandse grenzen. Dat heeft natuurlijk verschillende oorzaken: de eigen economie doet het heel goed, er zijn hier voldoende financieringsmogelijkheden en de concurrentiële situatie zorgt voor een aangenaam economisch klimaat.
Toch is het lang niet zo moeilijk om alsnog jouw business buiten de Nederlandse grenzen te vergroten. Je kan er zelfs de vruchten van plukken. Onderstaande drie tips helpen jou alvast verder.
# 1. Maak een exportplan
Het uitbreiden van jouw business buiten de Nederlandse grenzen, hoeft geen sprong in het ongewisse te zijn. Maak vooraf een exportplan, net zoals je ooit een ondernemingsplan opstelde. Beantwoord daarin de belangrijkste vragen: “Wat ga je exporteren? Met welk doel? Wat is de afzetmarkt? Welke investeringen zijn er nodig? Hoeveel extra omzet verwacht je zo te boeken?”
Om een goed exportplan op te stellen, zal je dus steeds een marktonderzoek op poten moeten zetten. Wanneer je buiten de Nederlandse grenzen treedt, zullen er immers ook andere concurrenten opduiken. Bovendien zal pakweg de Franse consument misschien wel helemaal niet op zoek zijn naar dezelfde producten als wij Nederlanders en zal jouw online marketing Duitsland op een totaal andere manier moeten veroveren.
# 2. Doe onderzoek naar de lokale wetgeving
Ook dit punt houdt veel ondernemers tegen. Ieder land heeft nu eenmaal z’n eigen regelgeving en die moet je kennen. Dat bewees men bijvoorbeeld nog op het wereldkampioenschap voetbal. Verschillende bierproducenten probeerden toen in Rusland hun nationale bieren aan te bieden. De leveringen werden echter steevast aan de grens tegengehouden: zonder cyrillisch opschrift mochten zij het land niet in. Ook in pakweg Frankrijk is er de verplichting om alles in het Frans te noteren, gaande van het etiket tot de gebruiksaanwijzing.
Doe eventueel vooraf een beroep op een lokaal advocatenkantoor, maar laat het wetgevend kader jou zeker niet tegenhouden. Wanneer je de wetgeving kent, is het aanpassen van jouw producten een eitje. Vergeet de juridische kost wel niet te begroten in jouw exportplan.
# 3. Maak handig gebruik van subsidies
Hoe dan ook zal je moeten investeren om buiten de Nederlandse grenzen te treden. Meestal resulteert dat in de eerste jaren in een verliessituatie. Zeker indien je er ook een extra vestiging openen zal, is dat het geval. Toch moet je dat ook durven te relativeren. Zo zijn er een aantal interessante Nederlandse en Europese subsidies waarop je je kan beroepen.
Denk onder andere aan de DHI-subsidieregeling. Deze tenderregeling is er voor demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en investeringsvoorbereidingsstudies. Een ander voorbeeld is het programma Starters International Business. Het gaat ook hier voornamelijk om een subsidiebijdrage voor marktverkenning. Zo kan je vouchers ontvangen voor een individueel coaching traject, maar ook voor het inhuren van een deskundige.
Het is wel belangrijk om steeds goed na te gaan waaraan je moet voldoen om dergelijke subsidies te ontvangen. In Nederland zijn er subsidiebureaus die jou daarin begeleiden.