Het belang van goede data integratie voor bedrijven
Er zijn veel verschillende manieren om de efficiëntie in je bedrijf te vergroten. En dat is vrijwel altijd de moeite waard. Meer efficiëntie betekent voor een bedrijf dat je meer kunt doen met dezelfde mensen. Maar vaak ook dat je flexibeler bent en dat het werken makkelijker gaat en fijner is voor iedereen.
Data integratie is een van de terreinen waarop de meeste winst geboekt kan worden. Het integreren van data en van systemen die er binnen het bedrijf worden gebruikt is een concrete oplossing om de werkflow soepeler en gemakkelijker te maken. Hier profiteert iedereen van!
Wat is data-integratie?
Van webdesigner tot veebedrijf: vrijwel alle bedrijven werken met data. Vaak gaat het om meerdere systemen die naast elkaar bestaan en waar verschillende medewerkers aan en mee werken. Al die versnippering – de verschillende types data en systemen – vergroot de kans dat er binnen het bedrijf langs elkaar heen wordt gewerkt. Globaal gezegd: data-integratie is het op elkaar afstemmen van alle datastromen.
Centraliseren brengt meer overzicht
Door alles op één centrale plek te brengen en op een eenduidige wijze te integreren, wordt de data binnen het bedrijf inzichtelijk en ook bruikbaar. Om een voorbeeld te noemen: de klantdata die je hebt, kan worden gekoppeld aan de financiële data die je verzamelt. Dat heeft een aantal gevolgen. “Vuile” data wordt opgeschoond, dus de wildgroei wordt tegengegaan en de kwaliteit van de data neemt toe. Endoor systemen aan elkaar te koppelen, neemt de snelheid waarop tussen systemen gecommuniceerd wordt toe.
In de praktijk blijkt dat het integreren van data de efficiëntie van het bedrijf op veel vlakken ten goede komt. Medewerkers hebben veel meer inzicht in actuele data, er sluipen minder ongemerkte fouten in de data en de bedrijfsvoering kan veel sneller verlopen. Niet alleen de marketingafdeling, maar ook de salesafdeling en de finance-afdeling heeft dus voordeel bij data-integratie. Uiteindelijk vertaalt dat zich ook naar de klant: die wordt sneller en beter ondersteund of geholpen.
Goed omgaan met data is van groot belang
Voor bedrijven is het van groot belang dat zij goed gebruik maken van en omgaan met data. Niet alleen om de eigen processen te versnellen en verbeteren, maar ook om de klant beter te kunnen bedienen.