Dé Google Ads (SEA) trends en ontwikkelingen voor 2021
Het wordt steeds belangrijker om online zo goed mogelijk zichtbaar te zijn. Zeker in de huidige crisis. Online adverteren via Google Ads is één van de belangrijkste manieren om de zichtbaarheid van je dienst of product te vergroten. Het kosteneffectief adverteren in zoekmachines via Google Ads vraagt echter om uitgebreide kennis van Search Engine Advertising (SEA). Als marketeer dien je er bovendien rekening mee te houden dat deze functionaliteit van Google continu in ontwikkeling is. Om de concurrentie voor te blijven is het belangrijk om van alle ontwikkelingen op de hoogte te blijven. Daarom zetten wij de belangrijkste Google Ads trends voor 2021 op een rij.
Meer automatisering, minder controle
De mogelijkheden binnen Google Ads zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Als SEA-expert is het daarom belangrijk om de stappen die Google neemt op de voet te volgen. Een belangrijke trend waarmee je als SEA-marketeer in 2021 absoluut rekening moet houden is de nog verdergaande automatisering van campagnes. Voorheen kon je als marketeer bijna alle functionaliteiten in Google Ads zelf instellen. Ook in 2021 zet Google verder in op automatisering, waardoor je als marketeer nog minder controle hebt over alle functionaliteiten.
Er wordt vol ingezet op slimme automatisering door gebruik te maken van technieken uit machine learning en artificial intelligence. Veel handmatige taken zoals het zelf aanpassen van CPC biedingen moeten plaatsmaken voor automatische processen. Het is belangrijk om deze veranderen als freelance SEA specialist op tijd te omarmen. De tijd die hierdoor overblijft kun je investeren in het realiseren van een creatievere online marketing strategie voor klanten. Voor veel marketeers zal het even wennen zijn, maar meegroeien is echt nodig om niet achter te blijven op de concurrentie.
Smart shopping
De hierboven omschreven automatisering heeft in 2021 ook andere gevolgen voor het online adverteren. Een belangrijke trend die we namelijk zien is dat Google Ads steeds meer kanalen met elkaar gaat verbinden door het mogelijk maken van automatische plaatsing. Zo kun je binnen Ads tegenwoordig al gebruik maken van het campagnetype ‘Smart Shopping’. Middels deze campagne kun je automatisch op verschillende kanalen adverteren voor jouw producten. Momenteel zijn dit vier kanalen, namelijk: Youtube, Gmail, Display Advertising en Shopping Ads. Het is aannemelijk dat deze ontwikkeling in 2021 zal doorzetten: we verwachten in 2021 daarom nog meer opties voor automatische plaatsing van campagnes op verschillende kanalen.
Belang van de doelgroep in 2021
Tot slot is het in 2021 erg belangrijk om als SEA-marketeer goed in de gaten te houden wat de behoeftes van de doelgroep zijn. Doordat er steeds meer geautomatiseerd wordt kun je als marketeer namelijk vooral nog winst behalen door een ijzersterke strategie te ontwikkelingen. Hiervoor is het nodig om je doelgroep goed te kennen en te begrijpen. Op welke platforms zijn zij actief en welke informatie is voor hen relevant?
Scoren in Google Ads lukt alleen nog wanneer je gaat adverteren op het juiste platform met campagnes die perfect aansluiten op de vraag van de doelgroep. Google weet immers steeds beter wat de werkelijke intentie achter een bepaalde zoekopdracht is. Veel betalen voor een advertentie leidt daarom niet meer automatisch tot een groter bereik.