Internationaal ondernemen

De kansen en valkuilen bij internationaal ondernemen

Published On 1 mei 2020 | By Dennis Verbaandert | Bedrijf Laten Groeien

Verschillende zakenculturen, bredere perspectieven, snelgroeiende economieën en internationale netwerken. Over de grens liggen er vele mogelijkheden en kansen. Daarnaast kunnen buitenlandse markten zorgen voor geheel nieuwe inzichten en bedrijfsstrategieën. Het is echter niet makkelijk om jezelf te positioneren in een compleet andere markt. Deze uitdaging roept bij vele ondernemers grote vragen op. Waar moet ik op letten bij het importeren of exporteren van producten? Wat zijn de regels bij internationaal vervoer? Hoe houd ik rekening met internationale wetgeving? Welke kansen zijn er en welke valkuilen kan ik tegenkomen? We duiken er wat dieper op in.

Jouw onderneming internationaal positioneren

Je hebt ambitie om jouw onderneming over de grens te gaan positioneren. Maar waar begin je? Dat over de grens verkopen meer is dan alleen je webshop of dienst vertalen, is inmiddels wel duidelijk. Doordat vele landen een zakencultuur hebben die heel wat afwijkt van de onze, kan dit een serieuze uitdaging zijn. Het is daarom belangrijk om alles goed op papier te zetten in de vorm van een internationaal actieplan. Hierin komen essentiële onderdelen aan bod zoals;

  • Waarom wil je jezelf gaan positioneren in het buitenland?
  • Hoe ga je het transport regelen?
  • Op welke landen gaat jouw onderneming zich richten?
  • Hoe ga je buitenlandse klanten en leveranciers vinden?
  • Op welke manier zorg je ervoor dat je betaald krijgt? (Check de buitenlandse betaalmethoden)

Waarom importeren?

Inkopen over de grens kan grote voordelen en inzichten bieden. Zo kan het product of de dienstverlening die je wilt gaan aanbieden in het buitenland goedkoper zijn. Daarnaast kun je door buitenlandse producten aan te bieden, je klanten meer keuze geven en concurrenten een stapje voor blijven. We zetten de belangrijkste redenen even op een rijtje:

  • Kostenbesparing (lagere productie en/of loonkosten)
  • Uitbreiding van je assortiment
  • Concurrentievoordeel
  • Groter aanbod in het buitenland

Waarom exporteren?

Je wilt groeien met je bedrijf en nieuwe markten betreden. Maar waarom zou je jouw producten afzetten in het buitenland? Naast potentiële omzetgroei kan het ook een slimme zet zijn om bedrijfsrisico te spreiden over meerdere markten. Hierdoor ben je minder afhankelijk van de thuismarkt. Wellicht is er grote vraag naar jouw product of dienst in internationale markten. We zetten de belangrijkste redenen even op een rijtje:

  • Bedrijfsrisico spreiden
  • Concurrentie volgen of voor blijven
  • Grote vraag vanuit het buitenland
  • Een verzadigde thuismarkt
  • Groter bereik met een internationaal netwerk

Valkuilen bij internationaal ondernemen

Een goede voorbereiding is het halve werk en kan je veel tijd, geld en energie besparen. Of je nu gaat exporteren, importeren of een bedrijf in het buitenland gaat opzetten, omzeil deze 5 veelvoorkomende valkuilen.

Het onderschatten van cultuurverschillen

Buitenlandse markten kennen andere wetten, regels, talen en culturen. Het is belangrijk dat je deze verschillen respecteert en jezelf verdiept in hun manier van zakendoen. Een zakenrelatie ziet er voor een buitenlander wellicht anders uit dan jij gewend bent. Persoonlijke relaties en cultuurkennis spelen hierbij een grote rol.

Een onbetrouwbare leverancier of afnemer

Als je contact hebt met een buitenlandse afnemer of leverancier, is het belangrijk dat je weet met wie je zakendoet. Duidelijke communicatie is hierbij essentieel. Je wilt immers niet 2 maanden later horen dat er problemen zijn met de productie of dat een grote klant niet aan de betaalvoorwaarden kan voldoen. Maak duidelijke afspraken en neem zo nodig een lokale expert in dienst. Zij kennen de risico’s van de markt en zijn op de hoogte van mogelijke valkuilen. 

Een slechte voorbereiding

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar onderschat de voorbereiding niet. Wanneer je niet goed genoeg op de hoogte bent van de verschillende zakenculturen, kan dit wellicht problemen opleveren binnen jouw onderneming. Hoewel wij Nederlanders elke deal zo snel mogelijk willen sluiten, trekt een buitenlander hier meer tijd voor uit. Druk zetten en veel contact opzoeken kan in dit geval nadelig uitpakken. 

Geen rekening houden met producteisen en -aansprakelijkheid

Als internationale ondernemer krijg je altijd te maken met de producteisen van het bestemmingsland. Producten moeten namelijk veilig en bruikbaar zijn voordat ze op de markt mogen worden afgezet. Elk land heeft zo zijn eigen producteisen en aansprakelijkheids wetten. Als je hier niet aan voldoet kunnen mogelijke boetes volgen of kan de hele productie worden gestaakt.

Geldzaken bij internationaal zakendoen

Organiseer je geldzaken goed wanneer je zakendoet met het buitenland. Bij internationale betalingen zijn er extra risico’s. Buitenlandse afnemers betalen namelijk vaak minder snel. Daarnaast moet je ook rekening houden met valutarisico’s (schommelingen). Verdiep je in internationale verzekeringen en belastingregels uit binnen- en buitenland.

Meer informatie over hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien? Bekijk onze andere blog artikelen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *