Online boekhouden; 3 boekhoudingtips voor ZZP’ers
Je bent ZZP’er en met geluk heb je het enorm druk, heb je een grote achterban van afnemers en kun je van je eigen bedrijf leven. Dit is de best mogelijke situatie, echter heeft een eigen bedrijf een duidelijke administratie nodig. We kunnen wel stellen dat iedere ZZP’er er tegenop ziet om de administratie bij te houden en ieder kwartaal de belastingaangifte te verzorgen. Heb jij een startende onderneming? Dan kun je je alvast voorbereiden op een eigen boekhouding. In dit artikel geven wij 3 boekhoudingstips voor de beginnende en ervaren ZZP’er.
Tip 1: Offline of online boekhouden?
Waar er altijd een aantal mensen voor de ouderwetse manier zullen kiezen, kunnen we er haast niet meer omheen. Tegenwoordig gaat steeds meer via de computer en het internet. We appen, skypen, chatten en doen online zaken. Online boekhouden behoort ook tot het online zaken doen. Door de boekhouding online te doen heb jij al jouw bestanden in een map, kun je het meerdere keren opslaan en kun je vrij simpel alles overzichtelijk houden. Een duidelijk overzicht is niet alleen fijn voor je eigen administratie, maar het vormt ook de basis van de belastingaangifte.
Online boekhouden zorgt ervoor dat je geen gegevens kwijtraakt en dat de berekeningen automatisch gedaan worden. Je kunt de boekhouding bijhouden in een Excel bestand of je kunt dit uitbesteden.
Tip 2: Boekhouding uitbesteden of zelf doen?
Deze beslissing ligt geheel bij jouzelf. Vind je het prettig om zelf inzicht te hebben in jouw financiële zaken en heb jij verstand van financiën? Dan kun je de boekhouding prima zelf doen. Vind je de financiële kant van ondernemen lastig, dan kun je dit beter uitbesteden aan een bedrijf dat precies weet wat online boekhouden betekent. Uiteraard betekent uitbesteding niet dat je zelf geen inzicht meer hebt in de financiën van jouw bedrijf: vaak biedt het je juist meer inzicht omdat een boekhouder beter op de hoogte is van alle mogelijkheden.
Tip 3: Orde en rust
Het maakt voor deze tip niet uit of je voor online of offline boekhouden hebt gekozen. Je zaken op orde hebben, zorgt voor rust in je hoofd en een duidelijk overzicht met logische verbanden. Voor de belastingdienst maakt het ook niet uit of je voor online of offline boekhouding hebt gekozen. Wat de belastingdienst wel belangrijk vindt, is dat er een aantal zaken in de zakelijke administratie zijn opgenomen en dat de gegevens voor zeven jaar bewaard worden. Als ondernemer heb je namelijk een bewaarplicht van zeven jaar. Verwijder daarom nooit online bestanden of gooi nooit zomaar papieren weg. Het beste is nog om de belangrijkste online documenten te printen en deze ook offline te bewaren..
Boekhouden als ZZP’er
Focus je als ZZP’er op jouw onderneming zonder te veel tijd kwijt te zijn aan de boekhouding. Als je de boekhouding uitbesteedt of zelf met regelmaat bijhoudt, is de boekhouding geen vervelende klus meer. Echter zijn wij erg lovend over het uitbesteden van de online boekhouding. Het scheelt jou als ondernemer veel kostbare tijd en alles staat netjes geordend bij elkaar.
Waar kies jij voor? Laat het hieronder weten in de reacties!