3 tips om klanten op de juiste manier welkom te heten op kantoor

Published On 26 oktober 2021 | By Roeland van Poorten | Overig

Als ondernemer ontvang je waarschijnlijk dikwijls klanten op kantoor. Zeker nu dit door de versoepelde coronamaatregelen weer mogelijk is. Helaas blijkt dat veel klanten de sfeer op kantoor minder prettig vinden. Een steriele, zakelijke sfeer waar ze zich maar niet thuis in kunnen voelen. En dat is jammer, want jouw kantoor is het visitekaartje voor het bedrijf. Dit levert de eerste indruk op. En die is goud waard. Wanneer de klant zich thuis voelt op kantoor, zal dit direct veel kunnen opleveren. Daarom is het heel belangrijk om hier extra aandacht aan te geven bij het bepalen van de kantoorinrichting. 

Maar waar moet je op letten als je klanten op de juiste manier welkom wilt heten op kantoor? Wat maakt dat ze zich prettiger voelen en sneller met jouw bedrijf in zee zullen gaan? Hier zijn 3 tips die jou op weg kunnen helpen. 

1. Denk aan de juiste verlichting 

Verlichting speelt een allesbepalende rol in de sfeer op kantoor. Dit zal je thuis vast ook wel gemerkt hebben. Wanneer je jouw inbouwspotjes zacht dimt, geeft dit direct een veel sfeervollere uitstraling dan wanneer je het licht vol uit zet. Daarom is het enorm belangrijk om ook het lichtplan op kantoor te optimaliseren. Hierbij hou je niet alleen rekening met praktisch licht, maar ook met sfeerverlichting. 

Kies bij voorkeur voor dimbare LED verlichting. Dit geeft extra veel sfeer aan de ruimte en het licht is naar iedere situatie en wens aan te passen. Hierdoor geniet je tijdens het werken van praktisch licht en kun je deze weer aanpassen zodra er bezoek is. De juiste verlichting op ieder moment. Bovendien is dergelijke LED verlichting in alle soorten en maten verkrijgbaar. Of je nu kiest voor inbouwspotjes of traditionele lampen, alles is mogelijk! 

2. Comfortabele zithoek 

De meeste mensen vinden het niet prettig om in een statige houding te zitten. Denk hierbij aan de traditionele situatie van jou achter bureau en de klant voor je. Veel klanten vinden het prettiger om op vriendelijkere wijze bij elkaar te zitten. Alsof ze door een goede vriend worden ontvangen. Daarom kiezen steeds meer bedrijven er voor om een comfortabele zithoek te creëren. Een zithoek waar ze als gelijken bij elkaar kunnen zitten. Niet statig tegenover elkaar, maar gewoon lekker naast elkaar. 

3. Neem alle tijd 

Niet alleen de wijze waarop het kantoor is ingericht is van belang, maar ook de wijze waarop je de klant ontvangt. Zorg er in elk geval voor dat je alle tijd neemt. Plan geen afspraken dicht op elkaar, waardoor je alles snel moet afronden. Dit geeft een gejaagd gevoel aan de klant. Trek daarom ruim voldoende tijd uit en laat zien dat die tijd er ook is. Kom niet gelijk ter zake, maar geef de klant eerst een rondleiding door het kantoor, praat wat over koetjes en kalfjes en begin dan pas met het doen van zaken. Dat geeft een veel rustigere start, waardoor de klant zich prima op zijn of haar gemak voelt. 

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *