Een auto uit het buitenland: Wat gaat een auto importeren kosten?
Wanneer je een auto wilt importeren vanuit het buitenland, heb je een verstandige beslissing genomen. Een tweedehands auto kopen heeft namelijk nogal wat voordelen vergeleken met de aankoop van een occasion uit Nederland zelf. Niet voor niets groeit de invoer van het aantal auto’s al jarenlang. De jaarlijkse groeipercentages vanaf 2013 liggen rond de 20 % à 25%. Terwijl in 2013 nog minder dan 90.000 tweedehands auto’s uit het buitenland gehaald werden, lag dat aantal in 2018 boven de 226.000 stuks. Een fikse groei dus! Je vraagt je waarschijnlijk af wat gaat een auto importeren kosten? En welke voordelen het importeren van een auto heeft? In dit blog, geven we antwoord op deze vragen.
Wat gaat een auto importeren kosten?
Wanneer je een auto wilt gaan importeren vraag je waarschijnlijk af ‘wat gaat een auto importeren kosten? Je krijgt te maken met een aantal kosten, zoals de aankoopprijs, BTW, BPM, transportkosten, RDW Keuring en eventuele extra kosten. Het verschilt per situatie wat de kosten uiteindelijk zullen gaan worden. Wil je bijvoorbeeld een importeren van buiten de europese unie? Dan moet je rekening houden met aanvullende kosten zoals verschepen en invoerrechten. Wil je er zeker van zijn dat je niet te veel BPM gaat betalen of dat je geen naheffing krijgt van de belastingdienst kun je overwegen om een expert in de hand te nemen. Zo haal je het maximale uit je import auto!
Welke voordelen heeft het importeren van een auto?
Een van de grootste voordelen van het importeren van een auto is het aanzienlijke prijsvoordeel dat een importauto je kan opleveren. Vaak gelden er speciale belastingvoordelen, zodat je je tweedehands oogappel voor een scherpe prijs kunt inkopen. Als een auto ouder is dan die maanden en meer dan 1500 kilometer gereden heeft, wordt deze door de Belastingdienst beschouwd als een occasion en gelden er speciale voordelen die een aanzienlijke besparing opleveren vergeleken met de nieuwprijs van de auto. In de tweede plaats heeft een importwagen uit bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk of de Verenigde Staten nog het voordeel dat je een veel grotere keuze hebt dan in Nederland. Zoek je een oude Amerikaanse oldtimer voor een scherpe prijs, of een degelijke tweedehands auto van een Duits topmerk, dan ga je met een importexemplaar hoe dan ook slagen. Ten slotte hebben geïmporteerde auto’s nog als voordeel dat je meestal nog enkele jaren van de fabrieksgarantie kunt profiteren. Mochten er onverhoopt reparaties nodig zijn, dan vallen die nog onder de garantie en ben je voordelig uit.
Ik heb ook verschillende mooie auto’s in het buitenland gezien en denk erover na om er een te importeren. Ik ben aan het uitzoeken of het het waard is. Ik ga in ieder geval even op zoek naar regels en kosten omtrent invoerrechten, bedankt!
Over de youngtimer krijgt de zzp’er ook een bijtelling, maar die is 35 procent van de – veel lagere- dagwaarde. Autohandelaren reizen anno 2020 op en af naar Duitsland. Om vanuit daar de youngtimer te importeren. De reden, daar is het aanbod groot, de prijs lager en tegenwoordig rijden de Volvo, BMW en mercedes makkelijk 300.000 kilometer of meer in hun ‘leven’.
Voorbeeld. U importeert een 15 jaar oude BMW met 210.000 km op de teller op voor € 5.000. De bijtelling voor deze auto bedraagt 35% van € 5.000 is € 1.750 per jaar. Al uw kosten mag u daar van aftrekken. En over het restant betaalt u maximaal 52% inkomstenbelasting. Maar de kans bij een youngtimer groot dat uw kosten hoger zijn dan de bijtelling. Dus u bent waarschijnlijk veel slimmer bezig dan al die collega’s.