Slimme boekhouding tips

Een slimme boekhouding organiseer je met deze 7 tips

Published On 2 oktober 2020 | By Nathalie Brouwers | Financieel

Veel ondernemers zien het bijhouden van hun boekhouding als noodzakelijk kwaad. Zij zien dit als een tijdrovende klus waarmee de aandacht wordt weggetrokken van hun core business. Een slimme boekhouding draagt bij aan een efficiënte werkwijze. Dat een slimme boekhouding tot de mogelijkheden behoort, blijkt wel uit de onderstaande 7 tips.

Het belang van een goede financiële huishouding

Er zijn weinig ambitieuze ondernemers die je het belang van een goede boekhouding hoeft uit te leggen. Goede boekhoudprogramma’s dienen immers als essentiële basis voor een succesvolle onderneming. Het inzicht in de financiële huishouding van een bedrijf is van groot belang om vast te stellen of en op welke manier er geïnvesteerd kan worden als er interessante kansen op de markt aandienen.  

Daarnaast willen diezelfde ambitieuze ondernemers (en dat is toch vrijwel iedere zelfstandige) hun focus houden op het runnen van hun bedrijf en zich hierbij niet laten storen door randzaken. Een niet passende boekhouding past in dit geval in de categorie ‘randzaken”. Veel ondernemers zien het als verloren tijd als er onnodig lang over wordt gedaan om de boekhouding kloppend te krijgen. Een goede financiële huishouding dient dus niet alleen om te voldoen aan de fiscale regels.

Boekhouding zelf doen of uitbesteden?

Het belang van een goede boekhouding is dusdanig groot dat veel ondernemers zich afvragen of het een goede keuze is om het boekhouden zelf te doen of dat het een verstandige keuze is om dit uit te besteden aan een accountant. In het laatste geval wordt er gekozen voor het gemak maar wordt er wel weer een extra kostenpost aan de administratie toegevoegd. Daarnaast moet je als ondernemer nog altijd de benodigde gegevens aanleveren. In de praktijk is het verzamelen van de financiële gegevens vaak net zoveel werk als het zelf verwerken hiervan. Voorwaarde is wel dat er de beschikking is over een slimme boekhouding maar dit is relatief eenvoudig te realiseren.  

7 tips om een boekhouding slim in te richten

Als je als ondernemer besluit om zelf de boekhouding bij te houden, heb je een grote diversiteit aan boekhoudprogramma’s waarvan je gebruik kunt maken. Je moet hierbij kiezen voor een toepassing dat aansluit op je wensen en je beschikbare budget. Bij zelf boekhouden is het immers van belang dat je je boekhouding slim inricht en kiest voor een geschikt boekhoudprogramma. De onderstaande 7 tips om een boekhouding slim in te richten kunnen hierbij zeker van grote waarde zijn:

  • Zorg ervoor dat je altijd en overal je boekhouding kunt inzien om altijd overzicht te hebben in je financiële huishouding. Bij de meeste online boekhoudprogramma’s kun je vanaf iedere locatie en met ieder device 24/7 inloggen.
  • Zorg dat je boekhouding gebruiksvriendelijk is ingericht zodat het bijhouden intuïtief gaat zonder dat je hiervoor enige vakkennis nodig hebt. 
  • Zorg dat je de beschikking hebt over een helpdesk waarop je altijd direct kunt terugvallen als je vragen of onduidelijkheden hebt.
  • Zorg dat je de beschikking hebt over een boekhoudprogramma dat ingericht is op basis van de Nederlandse wetgeving en die je van informatie voorziet om veel uitzoekwerk te voorkomen.
  • Zorg dat het boekhoudprogramma automatisch back-ups maakt en beschikt over de meest moderne veiligheidsvoorzieningen.
  • Zorg dat je niet alleen kiest voor een boekhoudprogramma dat aansluit op je huidige wensen maar ook op je toekomstige wensen. Een boekhoudprogramma dat kan meegroeien met je bedrijf dus.
  • Zorg dat het boekhoudprogramma veranderd als er fiscale veranderingen zijn. Je blijft zo altijd up-to-date met betrekking tot wijzigende regelgeving. Deze regelgeving is in ons land behoorlijk aan veranderingen onderhevig.        

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *