Tips voor een succesvolle reorganisatie
Reorganisaties zijn lang niet altijd een succes. Dat komt omdat medewerkers vaak onvoldoende betrokken worden bij het proces. Als gevolg daarvan is er dan soms onvoldoende draagvlak onder het personeel. Ook worden reorganisaties vaak snel doorgevoerd en is er van tevoren niet goed nagedacht over de noodzaak of doelstelling. Veel plannen van adviseurs verdwijnen vaak in de la. Zonde van de investeringen en ook geen bijdrage aan de slagvaardigheid of sfeer in het bedrijf. Maar hoe moet het dan wel? Vandaag geven we je een aantal praktische tips uit de praktijk.
Betrek de medewerkers erbij
Bij een reorganisatie is het zeer belangrijk om de medewerkers er zo vroeg en goed mogelijk bij te betrekken. Bespreek de plannen en ideeën dus met het personeel en laat ze hun input geven. Vaak weten zij ook veel beter wat de knelpunten zijn. Op deze manier hebben ze het gevoel erbij betrokken te zijn en is het draagvlak na afloop groter. Ook beweegt iedereen zo mee in plaats van tegen. Zorg er verder voor dat je van tevoren goed nadenkt over de doelstelling, aanleiding en welk type reorganisatie het meest passend is.
Communiceer!
Communicatie is van cruciaal belang tijdens een reorganisatie. Begin zo vroeg mogelijk met communiceren. Blijf ook gedurende het hele reorganisatietraject helder en duidelijk communiceren. Bij veel medewerkers roepen veranderingen angst op. Zorg ervoor dat je dit goed begeleid in persoonlijke gesprekken. Bekijk welke medewerkers door emoties uit balans zijn en zorg voor extra begeleiding. Bied medewerkers ook een perspectief om naar uit te kijken. En geef mensen ook tijd om nieuws te laten bezinken. Vraag niet direct om na te denken over de toekomst.
Communicatieplan
Een communicatieplan is een aanrader tijdens een reorganisatie. Zo zorg je ervoor dat het hele proces goed wordt begeleid. Schakel hiervoor eventueel een communicatie expert in. De juiste communicatie bespaart tijd, geld en juridische trajecten.
Betrek ook de OR bij de reorganisatie. Deze kan een belangrijke rol vervullen als brug naar het personeel.
Betrek er externe partijen bij
Wanneer je zelf in een organisatie zit, dan word je soms blind voor bepaalde dingen. Gewoon omdat die altijd zo gaan en je eraan gewend bent. Een externe partij kijkt met een heldere frisse blik naar jouw bedrijf. Hij of zij ziet dingen die anderen niet zien. Kortom een bureau in bedrijfsadvies verdient zichzelf vaak meermalen terug.
Wanneer er grote personele consequenties zijn, dan is het ook een aanrader om een bureau voor personeelsadvies in te schakelen. Zo weet je zeker dat ontslag- en outplacementtrajecten op de juiste wijze worden begeleid.
Timing
In sommige bedrijven volgt de ene reorganisatie de andere op. In andere bedrijven verandert er nooit iets. Geen van deze beide scenario’s is een aanrader. In het ene geval ontstaat er vaak chaos en een ontwrichte organisatie. In het andere geval loopt de organisatie vaak achter en zijn er uiteindelijk ingrijpende maatregelen nodig. Kies dus voor de juiste timing bij een reorganisatie. Wacht dus niet te lang met veranderingsprocessen.
Bedankt voor de nuttige tips over reorganisatie, die naar heel herkenbare situaties verwijzen. Hetgeen altijd erg veel onzekerheid veroorzaakt, is het niet anticiperen op vragen van werknemers oftewel: een bestuur dat het niet precies weet. Wanneer reorganisatie ontslagen nodig maakt, neemt de garantie op volledige ondersteuning in een traject naar ander werk een hoop angst weg.