Doelgroepbepaling; Het definiëren van je ideale klant
Er zijn onwijs veel theorieën over waarom YouTube één van de snelst groeiende start-ups werd in de geschiedenis van Silicon Valley. De verklaring is volgens Julie Supan (Brand Developer van onder andere YouTube, Airbnb en Dropbox) simpel: “Wij verkochten emotie.”
Doelgroepbepaling bij YouTube
Het eerste wat zij bij YouTube deed als hoofd van marketing en communicatie was het uitzoeken van wat YouTube is en belangrijker nog, voor wie. Veel andere video-sharing platformen maakten gebruik van software die gedownload moest worden. Andere video-sharing platformen waren gefocust op content van beroemdheden dat door gebruikers werd bekeken. Bij YouTube maakten zij zich niet druk over de kwaliteit van de video’s. Het was voor hun van belang dat YouTube een platform werd waar iedereen aan deel kon nemen. En dan met name de diegene die op zoek was naar een menselijke ervaring, waar men kon lachen, waar talenten werden gedeeld en waar iemand iets kon leren.
Positioneren met precisie
Je bedrijf positioneren is in principe een grote gok die je waagt voor de lange termijn. Het is de strategie voor het bouwen van je eigen bedrijf, product en merk. Het is je actieplan dat ervoor moet zorgen dat je een positieve winst haalt en tevreden klanten voor je wint. Je positionering draait niet om je communicatie uitingen of je productlevenscyclus. Je positionering is de basis van elke beslissing die je onderweg zult nemen.
Voordat je je bestemming kunt omarmen moet je eerst begrijpen wie je met je meeneemt. Dit doe je door het identificeren van dat ene ding dat je als bedrijf uitstekend doet, wat origineel en te verdedigen is. Daarna stem je je bedrijfsvoering, product, activiteiten en marketing zo af dat je bedrijf precies doet wat je klanten nodig hebben. Zelf als zij niet weten dat ze het nodig hebben totdat het in hun leven komt.
5 vragen die je stelt wanneer je gaat positioneren
De volgende vragen zijn cruciaal om te beantwoorden wanneer je aan het begin staat van het positioneren van je eigen bedrijf.
- Wie is de klant die je product of dienst het meeste wilt of nodig heeft?
- Waarom zou je product of dienst belangrijk zijn voor hun?
- Wat vinden je klanten van je product of dienst?
- Wat is het unieke voordeel voor de klant?
- Is je product of dienst in staat om de verwachtingen van de klant te overtreffen?
Ook hier gaat het dus weer om precisie. Stel je begint een dienst die cloudopslag aanbiedt, dan vraag je jezelf af: ‘Als al mijn werk in de cloud is opgeslagen, hoe zal dit mijn werkdag dan veranderen?’. Denk aan de klant die het meeste uit je product haalt, zodat je ze direct kan aanspreken en kan gokken op hun emotie. Vaak zie ik tegenovergestelde situaties waarin men een eigen bedrijf start dat zich richt op iedere potentiële gebruiker. Zij lanceren hun product of dienst met een arsenaal aan algemene functies die nergens in uitblinken. Dit gaat vaak gepaard met leuzen als ‘Product X zal je leven veranderen’ of ‘De revolutie binnen branche X’, in een poging om iets voor iedereen te zijn.
Definieer je ideale klant
Om succesvol te positioneren zal je dus een helder beeld van je ideale klant moeten schetsen. Dit noemen we ook wel de klant met hoge verwachtingen, deze klant is de meest veeleisende persoon binnen je demografische doelgroep. Het is iemand die je product erkent en geniet van het grootste voordeel dat je product of dienst te bieden heeft. Die veeleisendheid is belangrijk omdat juist deze klant kan helpen met mond-tot-mondreclame.
Wanneer je product of dienst de verwachtingen overtreft van je meest veeleisende klant weet je dat je product of dienst aan de verwachtingen van je complete doelgroep kan voldoen.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Laat het ons weten door een reactie te plaatsen, wij komen graag met je in contact. Binnenkort verschijnt er een vervolg op dit artikel waarin we nog dieper ingaan op het vinden van de ideale klant voor je eigen bedrijf. Stay tuned!