Waarom een SIP telefooncentrale onmisbaar is voor jouw bedrijf
De afgelopen jaren heeft onze maatschappij een digitale transformatie doorgemaakt. Niet gek dus dat veel MKB-ondernemers meegaan met digitale ontwikkelingen noodzakelijk vinden voor de groei van hun bedrijf. Ook telefonie is in de afgelopen decennia flink veranderd. Bellen via internet is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. Ook op zakelijk gebied zien we dat telefonie in de cloud steeds populairder wordt. Bij deze VoIP telefonie krijg te maken met het SIP protocol. Maar wat is SIP nou precies en wat kan het voor jouw bedrijf betekenen?
Wat is SIP?
SIP is de afkorting van Session Initiation Protocol. Het is een internationaal protocol waarin staat hoe je spraak via een internetverbinding verstuurt. In het protocol is alle belangrijke informatie voor het bellen en gebeld worden vastgelegd. Zo zorgt het protocol ervoor dat als iemand de connectie verbreekt, de connectie aan de andere kant van de lijn ook verbroken wordt. Hiermee is SIP de vervanging van de traditionele, analoge ISDN verbinding. Maar de SIP server gaat nog verder. Zo maakt het ook multimedia gesprekken mogelijk. Behalve bellen via SIP, is videobellen dus ook mogelijk. Bovendien communiceert SIP met het traditionele ISDN. Ook bellen via een traditionele telefoonlijn is dus geen enkel probleem.
Wat zijn de voordelen van SIP?
SIP is dus de toekomst van het bellen. Vergeleken met de traditionele manier van bellen heeft het veel voordelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij:
- Lage kosten. Ten opzichte van de traditionele telefoonverbindingen is SIP goedkoper. Zowel lokaal als internationaal bellen brengt via SIP minder kosten met zich mee. Wanneer je met je bedrijf veel telefoontjes pleegt, vallen de kosten voor telefonie lager uit.
- Ultieme schaalbaarheid. Met een ISDN lijn nam je als bedrijf een maximaal aantal lijnen af. Deze lijnen worden bij SIP vervangen door een SIP trunk of SIP kanaal. Omdat de telefoonlijn nu over een dataverbinding loopt, is het heel eenvoudig om het aantal SIP kanalen aan te passen aan de behoefte van jouw bedrijf.
- Gratis bellen met andere vestigingen. Bestaat jouw organisatie uit meerdere vestigingen? Dan is het via SIP mogelijk om via je eigen dataverbinding gratis onderling te bellen.
- Meerdere manieren van bellen. SIP maakt het mogelijk om zowel op een vaste telefoonlijn, als op een mobiel, laptop, PC of tablet bereikbaar te zijn. Door een softphone op deze apparaten te installeren, bel je zoals jij wilt.
Wil jij in jouw organisatie ook overstappen naar deze innovatieve manier van bellen? Schakel dan een bedrijf in dat gespecialiseerd is in cloud telefonie. Zo weet je zeker dat je het meeste uit deze praktische ontwikkeling haalt.