3 Tips voor bedrijven voor een goede liquiditeit!
Wat is een goede liquiditeit en hoe bereik je deze? Als ondernemer is het antwoord op deze vraag voor jou van levensbelang. Jouw liquiditeit geeft namelijk aan in hoeverre de onderneming aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Om geld uit te geven moet er geld in kas zijn, dus is de mate van liquiditeit afhankelijk van de mate waarin jouw eigen klanten aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Betalen jouw klanten vaak te laat? Ga dan direct aan de slag met onderstaande tips om je liquiditeit te verbeteren.
1. Stuur facturen met een duidelijke betalingstermijn
Een factuur moet voor de Belastingdienst aan een aantal eisen voldoen. Verplichte gegevens op de factuur zijn bijvoorbeeld jouw btw-nummer en KVK-nummer, maar ook de datum waarop goederen of diensten zijn geleverd. Hoewel het stellen van een betalingstermijn niet verplicht is, ben je wel verplicht om over alle uitgestuurde facturen BTW af te dragen. Houd er rekening mee dat het zonder betalingstermijn in de nabije toekomst dus kan voorkomen dat jij al BTW moet afstaan terwijl de klant jouw factuur nog niet heeft betaald. Vermeld altijd een duidelijke betalingstermijn. Dit werkt in jouw voordeel.
2. Jouw debiteuren (laten) beheren
Er is niets zo vervelend als facturen die te laat worden betaald. Je stuurt een factuur met een duidelijke betalingstermijn en gaat ervanuit dat je op deze termijn het geld op rekening hebt staan, zodat ook jij jouw leveranciers op tijd kunt betalen. Helaas is de realiteit vaak anders en ben je meer tijd kwijt dan je lief is aan het nabellen van klanten die de betalingstermijn hebben overschreden. In plaats van hier zelf constant achteraan te moeten bellen, kun je ook je debiteuren uitbesteden. Hiermee bespaar je jezelf niet alleen veel tijd en moeite, het neemt ook een groot deel van je debiteurenrisico weg.
3. Vermeld je voorwaarden ook op de factuur
Bekijk het template voor jouw standaard factuur eens goed. Welke voorwaarden staan erop en hoe duidelijk worden deze genoemd? Veel bedrijven noemen hun voorwaarden alleen op hun website of in een apart document. Hierdoor is de klant niet goed op de hoogte van de voorwaarden die jij stelt als, bijvoorbeeld, de betalingstermijn wordt overschreden. Wist je dat jij bij een te laat betaalde factuur een percentage van het totaalbedrag extra mag rekenen? Dit is per wet geregeld. Als je deze voorwaarden stelt, vermeld ze dan op de achterkant van jouw factuur. Zo weet de klant waar hij aan toe is.
Lees ook meer over de financiële risico’s voor een zzp’er.