logo laten ontwerpen

Waar moet je opletten bij het laten ontwerpen van een logo?

Published On 20 februari 2020 | By Roeland van Poorten | Marketing

Branding is ontzettend belangrijk voor je onderneming. Zonder branding, geen aantrekkingskracht, kortom, geen klanten. Maar waar begin ik in een brandingsproces? Het antwoord op deze vraag ligt voor de hand. Bij het ontwerpen van een logo namelijk. Een beeldmerk is voor potentiële klanten de eerste kennismaking met jouw onderneming. 

Alleen is een logo laten ontwerpen nog niet zo makkelijk als gedacht. Dus waar moet je nou op letten bij het laten ontwerpen van een logo?  

Herkenbaarheid 

Kies voor een beeldmerk die herkenbaar is voor klanten, werknemers en andere ondernemers. Een logo die echt past bij het doel van je bedrijf. In één oogopslag kan je veel winnen of verliezen. Zorg er dus voor dat je eyecatcher direct tot de verbeelding spreekt. Geen grote rebussen of onverklaarbare figuren, je logo is geen speeltuin. Tenzij je een logo nodig hebt voor je zelfgebouwde speelparadijs natuurlijk.

Als je tekst, in, op of onder je beeldmerk verwerkt, let dan goed op de leesbaarheid van de tekst. De tekst moet ook met slechte ogen goed te lezen zijn. Koeienletters zijn nou ook weer niet nodig trouwens. 

Variabiliteit 

Je logo heeft vaak verschillende bestemmingen. De website, visitekaartjes, facturen en presentaties, je beeldmerk pronkt overal. Bij elke bestemming exact hetzelfde logo, kan eentonig en onpraktisch zijn. Een wit logo op een wit A4’tje bijvoorbeeld. Niet echt handig toch? Zorg dat je je logo altijd makkelijk aan kan passen op kleur en grootte. Zorg ook voor genoeg ruimte in het ontwerp, zodat je leuke extra’s toe kan voegen zoals: een kerstmuts tijdens Kerstmis, of hazen oren tijdens Pasen.  

Niet gebonden aan tijd

Een beeldmerk wil je mee laten gaan voor een lange tijd. Zodat steeds meer mensen jouw logo meteen herkennen. Bij het ontwerpen van een logo kun je letten op het tijdloze aspect. Probeer je oogappeltje zo te laten ontwerpen, dat deze jaren mee kan gaan. Het zou zonde zijn als het ontwerp over tien jaar totaal niet meer relevant is. Bespaar jezelf extra moeite en rompslomp en ga voor een tijdloos ontwerp. Want jouw logo is essentieel voor de groei van je bedrijf. 

Hou het simpel

De grootste kunst van een sterk logo laten ontwerpen is het simpel houden van een logo. Veel ondernemers willen hun bedrijfsnaam, een slogan en een beeldmerk. Maar als je een lange bedrijfsnaam, lange slogan en een uitgebreid beeldmerk als logo neemt is het al snel te veel. Hou het dus si

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *