Zo zorg je voor een klantvriendelijk kantoor
Een bedrijf bestaat eigenlijk voor zijn klanten. Het is dus belangrijk dat zij zich koning(in) voelen. Hoe tevredener de klant is, hoe groter de kans dat jouw organisatie zal worden aanbevolen. Klantvriendelijkheid zit hem niet alleen in de persoonlijke benadering, maar ook in de toegankelijkheid van een kantoor. Niet alle klanten kunnen bijvoorbeeld de trap nemen. Wil je een klant optimaal bedienen, dan dien je dus met meerdere punten rekening te houden. Wij geven je je de belangrijkste tips voor een klantvriendelijk kantoor.
Klantvriendelijk kantoor tip 1 – Zorg voor een goede bereikbaarheid
Zoek een kantoorlocatie uit die goed bereikbaar is met zowel de auto als het openbaar vervoer (plus met de fiets of benenwagen). Ga na of er genoeg parkeerplaats bij het pand of in de buurt aanwezig is en of er wellicht speciale invalideplekken nodig zijn.
Klantvriendelijk kantoor tip 2 – Regel een toegankelijke entree
Stel een verbod in op voertuigen voor de ingang, zodat ook slechtzienden en mindervaliden het kantoor veilig kunnen betreden. Ga voor jezelf na: is de bel op heuphoogte gemonteerd, is de entree breed genoeg voor een scootmobiel en is de deur gemakkelijk te openen (wellicht automatisch)? Ligt er een drempel, installeer dan oprijplaten voor een rolstoel.
Klantvriendelijk kantoor tip 3 – Verzorg een vriendelijk ontvangst
Wanneer er een klant binnenkomt heet deze dan welkom en laat hem of haar zich dat dan écht voelen. Grote kans dat een glimlach op jouw gezicht ook een glimlach op het gezicht van de klant ontketent. Spreek je klanten vriendelijk aan en maak het eventueel persoonlijker door hen bij hun naam te noemen, maar vraag daarvoor wel eerst toestemming. Vermijd in elk geval deze fouten bij het ontvangen van bezoekers.
Klantvriendelijk kantoor tip 4 – Installeer een lift of traplift
Zijn er meerdere verdiepingen? Niet iedereen kan traplopen, dus installeer een lift als het mogelijk is of anders wellicht een traplift. Daarnaast moet je denken aan de toegankelijkheid van openbare ruimte zoals de wachtruimte of kantine en je bedrijfspand rolstoelvriendelijk maken. Er bestaat zelfs een officieel keurmerk voor bedrijven waarbij iedereen welkom is in hun gebouw.
Klantvriendelijk kantoor tip 5 – Pas het toilet aan
Het toilet – of één van de toiletten – dient toegankelijk te zijn voor iedereen. Het moet niet alleen ruim genoeg te zijn voor een rolstoel of scootmobiel, er zijn ook aanpassingen vereist. Denk aan een verhoogd toilet en voorzieningen zoals een handgreep, wandbeugel of pakpaal.
Als je met deze punten rekening houdt in jouw kantoor, dan zullen álle klanten zich welkom voelen. Op het gebied van klantvriendelijkheid sta je dan al met 1-0 voor.