Het belang van het verduurzamen van je bedrijfsprofiel
Duurzaamheid wordt voor steeds meer ondernemers belangrijk. Niet zo gek, in een wereld waarin steeds meer mensen zich zorgen beginnen te maken over het milieu en de toekomst. De impact van een product daarop gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het koopgedrag. Niet voor niets zijn er steeds meer mensen die bewust minder vlees eten, of kiezen voor groene stroom. Daarom kan het een slimme zet zijn om ervoor te kiezen je product, dienst of onderneming te vergroenen. Steeds meer bedrijven stralen in hun missie of op de “over-ons” pagina de een of andere duurzame gedachte uit.
Overweeg je ook een vergroening in je onderneming aan te brengen? Besef je dan dat het niet genoeg is om een certificaat of keurmerk op je site te plakken dat claimt dat je goed bezig bent. Duurzaam ondernemen is iets dat je in je hele bedrijfscultuur door moet voeren, anders wordt er vroeg of laat doorheen geprikt. Zelfs als je een super duurzaam product hebt, verlies je snel aan geloofwaardigheid wanneer je als je werknemers in diesel slurpende lease-auto’s laat rondrijden. Hieronder drie punten om het dna van je onderneming te verduurzamen.
1. Bezint eer dat ge print
Steeds meer mensen zetten onderaan hun mails een oproep om toch vooral eerst aan het milieu te denken voordat je op de printknop ramt. Heel goed natuurlijk, want dat spaart een hoop papier en inkt. Toch is het vaak nog steeds erg verleidelijk om een mailtje (of een rapport van tientallen pagina’s) te printen en in de trein te lezen. Daarom is het zaak om digitaal werken zoveel mogelijk te verwerken in de dagelijkse voortgang van je bedrijf. Werken vanuit de cloud is niet alleen goed voor het milieu, het is ook nog eens efficiënt en past perfect in “het nieuwe werken”. Voor je werknemers wordt het eenvoudiger om af en toe een dag vanuit huis te werken. En dat scheelt weer de nodige uitlaatgassen.
2. Ga voor groen
Een inkoppertje, maar wel een die veel ondernemers over het hoofd zien. Een kantoor verbruikt al snel een flinke hoeveelheid elektriciteit. Als je na zonsondergang langs verlaten kantoorgebouwen loopt, valt op dat de lichten daar vaak de hele nacht branden. Een goed begin is dus om elektronica, verwarming en licht ‘s nachts uit te zetten. Sommige bedrijven hebben zelfs een soort milieu-versie van de “swear jar”. Iedere keer dat je vergeet je apparatuur uit te zetten, moet je een bepaald bedrag in dit groene potje doen.
Daarnaast is het goed om je bewust te zijn van de soort elektriciteit die jullie erdoorheen jagen. Online kun je eenvoudig zakelijk groene stroom vergelijken, om de aanbieder te vinden die echt de groenste groene stroom levert.
3. Maak het onderdeel van je teambuilding
Wil je écht een duurzaam dna voor je bedrijf creëren, maak verduurzaming dan onderdeel van je teambuilding. Zet bijvoorbeeld maandelijks een groene challenge uit onder je werknemers. Aanhakend op punt 2 kun je bijvoorbeeld de uitdaging stellen om een week lang niets te printen.Overweeg ook eens om het verder te trekken dan alleen duurzaamheid. Mindfulness is voor ondernemers niet voor niets een steeds populairdere gewoonte. Maak jezelf dat eigen, en inspireer op jouw beurt je werknemers. Duurzaam? Jazeker, want deze manier van leven zorgt niet alleen voor meer bewustzijn, maar het is ook bewezen dat mindfulness en yoga stress verminderen, en dus de productiviteit kunnen verbeteren.
Tot slot kun je er natuurlijk voor kiezen om je volgende teamuitje eens niet naar een restaurant of bar te gaan, maar bijvoorbeeld deel te nemen aan de volgende nationale boomplantdag.