5 tips om je bedrijf digitaal veiliger te maken
We denken misschien dat dataverlies niet zo heel vaak voorkomt. Maar in 2018 had maar liefst 70% van de bedrijven een volledige recovery van een programma of harde schijf nodig. En wanneer je dan ook nog weet dat bij veel bedrijven de data de continuïteit bepalen, dan is het duidelijk dat dit onderwerp hoog op de prioriteitenlijst thuis hoort. Verder is er sinds kort ook nog de nieuwe wet AVG die allerlei zaken verplicht stelt. Hoe zorg je als bedrijf dus voor een goede datastrategie en op welke wijze sla je je gegevens veilig op? We geven je even een overzicht met de belangrijkste tips.
Tape of cloud?
We hoeven natuurlijk niet uit te leggen dat back ups belangrijk zijn (ook al blijkt uit onderzoek dat 70% van de ondernemers deze niet of te weinig maakt). Vroeger werden de back ups op tape opgeslagen. Nadeel daarvan is dat de roulatie vaak te lang is en ook het opzoeken en terugzetten van gegevens vaak te lang duurt. Tegenwoordig wordt vaker gekozen voor de cloud als back up locatie. Dat is handig want zo kun je overal bij je gegevens en zijn ze direct ook beveiligd tegen brand.
Beveilig data en netwerken
Wanneer je klanten hebt, dan verzamel je waarschijnlijk ook privacy gevoelige informatie. Het is belangrijk om deze gegevens veilig op te slaan en te versleutelen met een extra wachtwoord. Ook je Wifi netwerk is vaak niet veilig. Beveilig dit volgens WPA2- standaard en werk altijd via een VPN verbinding op externe Wifi netwerken.
Back ups
Maak regelmatig back ups van je gegevens en versleutel deze ook met een wachtwoord. Maak altijd drie kopieën van je gegevens waarvan je er twee in je bedrijf bewaard en een extern. En test ook af en toe even hoe lang het terugzetten van een back up duurt en of dit ook lukt. Is er sprake van dataverlies, schakel dan altijd een data recovery expert in.
Automatische updates
Wanneer je je updates niet uitvoert, kunnen er zwakke plekken ontstaan in je software. Stel daarom automatische updates in voor al je software zodat je zeker weet dat deze ook daadwerkelijk wordt bijgewerkt. En dat geldt niet alleen voor je pc, maar ook voor je laptop, smartphone, laptop, router en de software van je webshop. Natuurlijk installeer je ook goede beveiligingssoftware tegen virussen. Online kun je in vergelijkingstests bekijken welk programma het meest geschikt is voor jouw bedrijf.
Veilig extern werken
Werk je soms ook thuis of heb je vanaf huis toegang tot je mail? Of doet jouw bedrijf aan telewerken? In deze gevallen benader je jouw gegevens via het internet. Doe dit altijd via een beveiligde VPN verbinding en kies waar mogelijk voor tweestaps verificatie (login via twee wachtwoord en code). Zorg er ook voor dat je medewerkers op de hoogte zijn van de ins en outs van digitale veiligheid en je databeleid. Het komt maar al te vaak voor dat een virus binnenkomt via een externe USB stick of door het downloaden van onbeveiligde software. Stel binnen je bedrijf de verantwoordelijkheden vast en leg deze nooit bij één persoon neer. Controleer ook de uitvoer van het databeleid.
Wil je graag nog meer lezen over data security? Dan vind je deze blog misschien ook interessant: 4 maatregelen om je data security op orde te krijgen.