enquete tool

3 tips voor het kiezen van de juiste online enquête tool

Published On 9 mei 2016 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien, Marketing

Online enquêtes worden over het algemeen gebruikt om direct contact te leggen met respondenten en uiteindelijk zoveel mogelijk data te verzamelen. Het uitwerken van de resultaten kan erg veel tijd in beslag nemen. Door gebruik te maken van een online enquête tool kun je veel moeite besparen. Maar hoe kies je de juiste online enquête tool? In dit artikel geven we je 3 tips.

1. Gratis of betaald?

Ben je al via het internet op zoek gegaan naar een online enquête tool? Dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat er veel aanbod is. Een groot deel van het aanbod bestaat uit gratis online enquête tools. Wil je een simpele enquête opstellen? Dan is er niks mis met een gratis tool. Wel moet je bij het maken van je keuze rekening houden met een aantal zaken. Over het algemeen kun je, wanneer je gebruik maakt van een gratis tool, geen verschillende vraagtypes gebruiken. Ook kun je vaak maar één soort vragenlijst opstellen.

Het grootste nadeel van het gebruik maken van een gratis online tool, is dat de respondenten (vaak) banners en andere vormen van reclame te zien krijgen. Wel is het fijn dat je, wanneer je eenmalig een simpele enquête wilt opstellen, geen geld hoeft te betalen. Denk van tevoren goed na over wat je voor een goede enquête tool overhebt.

2. Let op de mogelijkheden

Om nog terug te komen op de gratis en betaalde tools: de mogelijkheden tussen deze twee soorten tools zijn heel verschillend. Zo is een gratis tool niet geschikt voor complexe vraagstructuren. Bij betaalde online tools voor enquêtes komen meerdere mogelijkheden kijken. Zo kun je na het installeren van de benodigde software een groot aantal enquêtes maken en versturen. Ook bieden betaalde enquête tools de mogelijkheid om de onderzoeksresultaten op een gemakkelijke manier te importeren en te exporteren.

Let dus vooral op jouw eigen behoeften en welke tool hierbij past. Onthoud wel: wanneer je een serieus en groter onderzoek wilt uitvoeren, zal een gratis tool de last niet in grote maten van jouw schouders nemen.

3. Is de tool professioneel genoeg?

Een belangrijke tip is om rekening te houden met de professionaliteit van de tool en dus ook de uiteindelijke professionaliteit van de enquête. Kun je met de tool de lay-out naar wens invullen en kun je gebruik maken van afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten? Houd er ook rekening mee dat je bij sommige tools de enquête niet kunt aanpassen aan de huisstijl van je bedrijf.

Veel succes met het uitkiezen van de juiste online enquête tool!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *