3 slechte eigenschappen van een manager in de ogen van jongeren
Je hoort het wel eens, mensen die ontslag nemen omdat ze niet door een deur kunnen met hun manager. Voor jongeren is dit niet anders. Meer dan driekwart van de jongeren menen dat hun leidinggevende grote invloed hebben op hun werkgeluk. Nederlandse managers krijgen over het algemeen ruime voldoendes van jongeren als het over hun werkwijze gaat. Desondanks zijn er een aantal punten van verbetering voor managers. Lees hieronder een drietal eigenschappen van managers die jongeren niet waarderen.
Onzekerheid
Ben ik hier wel op mijn plek? Zijn ze op zoek naar iemand anders voor mijn positie? Doe ik mijn werk wel goed? Dit zijn allemaal vragen waar jongeren op de werkvloer mee zitten wanneer zijn of haar manager niet genoeg zekerheid geeft. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de meeste jongeren geen vast contract hebben. Een manager die geen duidelijkheid schept kun je niet op rekenen. Creëer daarom zekerheid en schep een band met je team.
Gebrek aan waardering tonen
Zekerheid scheppen heeft ook verband met een ander spect. Waardering tonen is onder jongeren het belangrijkste punt van verbetering voor managers. Dit heeft vooral met bevestiging te maken: dat je het kennelijk goed doet. Dat straalt namelijk uit dat zij in de toekomst wel werk zullen hebben, hier of elders. Daarom is gehoord en gezien worden een erg belangrijk aspect voor jongeren binnen een bedrijf.
Slecht feedback geven
Je kent het wel: hét gesprek waar menig mensen bang voor zijn. De manager begint bij binnenkomst al met wat je allemaal fout doet en wat je moet verbeteren. Vervolgens onderteken je een papiertje waarbij je akkoord moet gaan met wat er allemaal is gezegd en ga je gestresst weer verder aan het werk. Het zou veel beter een tweezijdig gesprek kunnen zijn dan een eenzijdig monoloog. Daarbij zou de manager ook zelf beter kunnen vragen wat hij of zij zelf beter kan doen. Vergeet ook niet dat complimentjes ook altijd op zijn plaats zijn.
Neem als leidinggevende niet genoegen met een kleine voldoende. Erkenning lijkt hierbij het sleutelaspect te zijn om jongeren te behouden en te werven voor je bedrijf. Zij willen immers weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. In de deze recruitment guide is te lezen hoe erkenning en zekerheid een van de meest belangrijke aspecten voor de groentjes zijn. Je bouwt ook zo aan hun identiteit, wat belangrijk is in hun ontdekkingsfase.