Wat kan een online marketingbureau voor jouw organisatie betekenen?
Veel ondernemers zijn een beetje huiverig voor het inschakelen van een online marketingbureau. Logisch, want de diensten van zo’n bureau zijn vaak niet goedkoop, maar ze kunnen je wel ontzettend veel opleveren. Als je niet goed weet wat zo’n online marketing bureau precies doet is het logisch dat je erover twijfelt. Daarom lees je in dit artikel precies wat ze voor je kunnen betekenen, en waarom je het toch serieus zou moeten overwegen met ze samen te werken.
Het optimaliseren van je website
Het eerste waar een online marketing bureau aandacht aan besteedt is natuurlijk je website. Deze moet een heldere, duidelijke structuur hebben, snel laden en natuurlijk volledig responsive zijn. Dit laatste betekent dat de opmaak ervan automatisch verandert als iemand de site op mobiel of tablet bekijkt. Mensen surfen namelijk steeds meer op mobiel, en het aantal gebruikers dat websites nog op hun computer bekijkt neemt nog steeds af. Het optimaliseren van dit soort dingen is dus een van de belangrijkste dingen die een online marketing bureau doet. Zonder goed werkende website kom je immers niet ver.
Focus op SEO
Is je website technische gezien helemaal naar wens? Dan is het tijd om aandacht te besteden aan SEO, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Dit wil zeggen dat je tools en technieken toepast die ervoor zorgen dat jouw website (en alle losse webpagina’s die hij bevat) hoog scoren in zoekmachines. De betreffende marketeers kunnen bijvoorbeeld sterke content schrijven op basis van een zoekwoordenonderzoek, metabeschrijvingen optimaliseren en zorgen voor voldoende backlinks vanaf andere websites. Ook deze links zijn namelijk belangrijk voor je ranking, aangezien ze als het ware zoekmachines vertellen dat jouw content relevant is. Er zijn nog veel meer zaken die marketeers kunnen doen om jouw website hoger te laten ranken in Google, allemaal met als doel meer bezoekers (en dus klanten!) te trekken. Hulp nodig bij SEO? Schakel dan een online marketeer in!
Eventueel: Focus op SEA
Dit laatste is iets waar heel veel mensen voor bij een online marketing bureau aankloppen. SEA staat voor Search Engine Advertising, wat betrekking heeft op adverteren in zoekmachines. Daar wordt overigens vrijwel altijd Google Ads mee bedoeld. Adverteren in Google kan ontzettend lucratief zijn, maar het instellen van zo’n advertentie is moeilijker dan je denkt. Je moet namelijk precies de juiste doelgroep instellen, weten met welke zoektermen je gaat adverteren, bepaalde uitsluitingswoorden toevoegen en de advertentie constant monitoren en bijstellen. Je wilt er immers maximaal effect van hebben, en dat kost doorgaans even tijd. Er worden dan ook vaak meerdere advertenties ingesteld, en alleen de best scorende variant blijft actief, de rest wordt verwijderd. Door met de diverse zoekwoorden, advertentieteksten (en/of afbeeldingen) en landingspagina’s te experimenteren kun je er veel geld mee verdienen. Maar als jij niet weet hoe je dat doet kun je er beter niet zelf aan beginnen. En dan kan een marketing bureau je helpen!