Welke soorten klanttevredenheidsonderzoeken zijn er?

Published On 28 januari 2022 | By Roeland van Poorten | Overig

Voor bedrijven en ondernemingen, zijn klanten enorm belangrijk. Niet alleen houden zij de zaak draaiend, maar daarnaast zijn consumenten ook nog eens een goede bron van feedback. Trouwe klanten kunnen ook nog eens meer klanten werven door anderen over jouw producten of diensten te vertellen. Kortom, de klant is vaak ook daadwerkelijk koning. 

Maar het kan lastig zijn om te weten hoe tevreden klanten precies zijn. Niet iedereen plaatst reviews, waardoor daar niet heel goed een antwoord uit te halen is. Ben jij als bedrijfseigenaar nieuwsgierig naar de mate van tevredenheid van jouw klanten? Laat dan klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren! Er zijn drie verschillende soorten onderzoeken waar je gebruik van kan maken om de beste resultaten te verkrijgen:

Kwantitatief onderzoek

Ben je op zoek naar een algemeen antwoord op de vraag: “Hoe tevreden zijn mijn klanten?”. Dan doe je er goed aan om een kwantitatief onderzoek uit te laten voeren. Hierbij ligt de focus op het ondervragen van een grote groep mensen hoe zijn een bedrijf of onderneming over het algemeen ervaren. Dit kan door middel van online onderzoek, waarbij er een vragenlijst naar de klanten wordt gemaild, of via een schriftelijk onderzoek. Niet iedereen werkt namelijk met een computer en velen geven nog steeds de voorkeur aan schriftelijke onderzoeken. Het belangrijkste aspect binnen kwantitatief onderzoek zit hem in de groep respondenten. Hoe groter deze groep is, hoe relevanter de onderzoeksresultaten ook zullen zijn. Hierom wordt bij kwantitatief onderzoek vaak gewerkt met een specifieke maatstaf. Je dient een bepaalt aantal percentage mensen van het geheel te interviewen om een relevante conclusie te mogen trekken. Wanneer dit aantal niet gehaald wordt verliest het onderzoek eigenlijk al al haar relevantie.

Kwalitatief onderzoek

Wanneer je graag meer en specifieke informatie en feedback zou willen ontvangen, kies je voor kwalitatieve klanttevredenheidsonderzoeken. Dit kan door middel van interviews, groepsdiscussies en het brengen van een persoonlijk bezoek aan klanten. Door ervoor te zorgen dat klanten één op één hun eerlijke mening kunnen en mogen geven, krijg jij als eigenaar veel uitgebreidere antwoorden. Deze feedback kan dan direct doorgevoerd worden binnen het bedrijf.

Combinatie-onderzoek 

Tot slot kunnen de voorheen genoemde onderzoeken ook gecombineerd worden. Het wordt vaak aangeraden om één van deze klanttevredenheidsonderzoeken tegelijk te doen zodat klanten niet overrompeld worden met vragen. Maar als je op zoek bent naar een uitgebreid, volledig antwoord op hoe tevreden jouw klanten zijn, is het altijd mogelijk om deze kwalitatief en kwantitatief te combineren. 

Handig om te weten, is dat klanttevredenheidsonderzoeken het best uitgevoerd kunnen worden door een extern bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. Dit scheelt jou als eigenaar weer tijd en moeite en garandeert een goed resultaat. Je wilt immers wel dat de resultaten relevant en correct zijn!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *