Hoe stem je productontwerp en merk op elkaar af?
Merk en product ontwerp zijn twee samenhangende zaken. Een merk (de letterlijke vertaling van “brand” in marketing en bedrijfskunde) kan worden omschreven als een mechanisme voor bedrijven om een concurrentievoordeel mee te bereiken door differentiatie. De aspecten die een merk differentiëren, bieden de klant tevredenheid en voordelen, waarvoor ze willen betalen (Wood, 2000). Je kunt een product beschouwen als een van de instrumenten om een concurrentievoordeel mee te creëren. Tevens levert een product (als het goed is) een voordeel op, waarvoor een klant bereid is om te betalen.
Maak het productontwerp functioneel en visueel aantrekkelijk
Een productontwerp hoort functioneel en visueel aantrekkelijk zijn. Daarbij hoort een product een ervaring te leveren aan de klant. Het is ook handig als mensen het merk in het product herkennen. Mensen die al een zekere band met het merk hebben, kunnen het product zo ook beter plaatsen en ook direct een connectie met het product. Als een klant dan eenmaal het product heeft gekocht en de toegevoegde waarde ervan beleeft, dan is het wenselijk voor het merk dat de toegevoegde waarde in verband wordt gebracht met het merk. Het kan ook zijn dat een klant meer waarde hecht aan een product, omdat het van een bepaald merk ik. Stel dat er twee bijna dezelfde shirts in een winkel hangen, maar een klant bij voorbaat een voorkeur heeft voor shirt A in plaats van B, omdat er een ander merk op staat. Dan kun je concluderen dat deze persoon meer toegevoegde waarde beleeft van het merk van shirt A dan van B.
Definieer je merk en zorg voor een duidelijke positionering
Het is nodig om een merk te definiëren en te erkennen wat klanten waarderen aan het merk, voordat een product wordt ontworpen. Voor nieuwe merken kan dit een uitdaging zijn. Een merk kan bijvoorbeeld onverwachts erg populair worden. Dit kan een merk ook vormen, zonder dat het bedrijf hier invloed op had. Echter, met een specifieke en duidelijke positionering, kan een bedrijf een dominante invloed uitoefenen op de perceptie van het merk in de gedachten van klanten.
Dit heeft ook te maken met de ervaring van het product. De ervaringen die klanten beleven met het product, vormen de positionering. Een flesje frisdrank geeft bijvoorbeeld als ervaring dat het gemakkelijk open en dicht gaat, het fijn in de hand ligt, het er mooi uitziet en de inhoud ervan lekker smaakt. Zelfs het zien van een commercial op televisie over de frisdrank, kan een ervaring met het product zijn, die de positionering beïnvloed. Hier ervaart degene die de commercial bekijkt alleen niet direct een toegevoegde waarde van. Vooral voor nieuwe merken is de eerst indruk van een product (tijdens het aankoopproces) belangrijk. Het is waardevol als de toegevoegde waarde die een klant ervaart direct duidelijk is en evidenter is dan die van de concurrentie.
Stem productontwerp en merk perfect op elkaar af
Het is dus belangrijk om productontwerp en het merk ervan op elkaar af te stemmen, zodat deze twee zaken elkaar aanvullen met betrekking tot de toegevoegde waarde die ervaren wordt door klanten.
Het ontwerpen van een product is echter meer dan alleen een marketingconcept. Het vergt technische expertise. Grote bedrijven zullen hebben vaak mensen binnen het bedrijf die zich bezighouden met industrieel ontwerp. Voor het MKB is het vaak efficiënter om dit uit te besteden aan een design bureau, omdat ontwerpopdrachten daar mogelijk niet constant aan de orde zijn.