4 tips om goedkoper je zakelijke pakketten te versturen
Net zoals dat het geval is voor het volledig achteraf betalen, is gratis verzending voor webshops de regel geworden. Niet geheel vanuit wettelijk oogpunt, maar voornamelijk ten gevolge van de marktevolutie en de verregaande concurrentie. Dit heeft er echter ook voor gezorgd dat het verzenden van pakjes een van de grootste uitgaven is geworden voor e-commerce ondernemingen. Zelfs grote spelers zoals Zalando kreunen al jaren onder de torenhoge verzendingskosten. Slim ondernemen vraagt dan ook dat we slimmer omgaan met het versturen van pakketten. Hoe je dat doet? Wij zochten en vonden vier tips om goedkoper je zakelijke pakketten te versturen.
#1. Vergelijk verschillende pakjesdiensten
Er zijn tientallen pakjesdiensten op de markt actief. Stuk voor stuk hebben ze hun eigen prijsstructuur. Dat maakt het er natuurlijk niet eenvoudiger op. Gelukkig zijn er tegenwoordig websites om eenvoudig de prijzen te vergelijken. Het is wel belangrijk dat je hier steeds rekening houdt met de specificaties van het pakket. Zo kan de ene pakjesdienst het voordeligst zijn indien we een standaard pakket verzenden, maar is een andere bezorgdienst dan weer voordeliger bij het verzenden van een volledige pallet.
Door aanbieders te vergelijken speur je voor iedere zending de voordeligste oplossing op. Alles via één pakjesdienst verzenden? Dat is enkel voordelig indien je over de prijzen kan onderhandelen.
#2. Onderhandel en sluit een contract af
Grote spelers kunnen via overeenkomsten extra goedkope deals afdwingen. Ook als kleine speler hoef je echter niet uit de boot te vallen. Je kan met verschillende bedrijven contact opnemen en alsnog aangenamere tarieven overeenkomen. Haal bijvoorbeeld jouw ondernemingsplan en de voorspelde groei boven tafel: door nu een overeenkomst te tekenen, profiteren zij mee van jouw groei. Durf echter ook jouw krachten te bundelen met een ander bedrijf in de buurt: misschien kunnen jullie met de gebundelde verzendcapaciteit een nog betere deal in de wacht slepen?
#3. Ga slim om met verpakkingsmaterialen
Pakjesdiensten houden bij de prijsbepaling niet alleen rekening met het gewicht, maar ook met de afmetingen. Grote bedrijven laten robots automatisch bepalen welke doos er moet worden gebruikt. Als kleine ondernemer is zo’n investering niet rendabel.
Toch kan je zelf een en ander doen om de verzendingskosten te beperken. Brievenbuspakjes zijn bijvoorbeeld veel goedkoper dan klassieke pakjes. Maar denk ook aan het hergebruiken van het verpakkingsmateriaal van teruggezonden pakjes. Ook het op grote schaal inkopen van verpakkingsmateriaal, eventueel door de krachten te bundelen met andere bedrijven, kan de totale verzendingskost fors beperken.
#4. Laat anderen betalen voor jouw pakjes
Je kan ook andere bedrijven laten bijdragen aan jouw verzendingskosten. Laat hen de dozen bedrukken en aanleveren of vraag een toeslag om steeds een flyer in de doos te steken. Uiteraard mag het bedrijf geen concurrent zijn en moeten de producten wel aansluiten bij jouw assortiment. Zo zou je als printerverkoper perfect flyers van een inktwebshop kunnen verdelen. Het is zelfs lang niet ongewoon dat zo’n flyer meteen voorzien is van een kortingsbon. Op die manier hoeft het voor de consument niet eens als reclame aan te voelen. Houd er echter wel rekening mee dat je jouw groeipotentieel gedeeltelijk hypothekeert: doe het niet als je het jaar nadien zelf gelijkaardige producten verkopen zal.