Een VoIP telefooncentrale: wat is het en wat zijn de mogelijkheden?
Laten we eerst kijken naar wat een professioneel telefoonsysteem is. Een professioneel, of zakelijk, telefoonsysteem is software dat telefonisch contact op de werkvloer verbetert. Bel je een klantenservice en word je “even doorverbonden naar een collega”, of kun je door het drukken op toets 2 spreken met de bedrijfsleiding? Dat is allemaal mogelijk gemaakt door een VoIP telefooncentrale. Hieronder zullen we kijken naar de belangrijkste voordelen van een zakelijk telefoonsysteem. Lees hieronder de mogelijkheden met een professioneel telefoonsysteem!
1. Verschillende devices
Met een professioneel telefoonsysteem is het mogelijk om verschillende devices toe te voegen. Zo kun je bereikt worden via je smartphone of bureautoestel. Het is mogelijk om met behulp van mobile- en computer apps gegevens te bekijken, statistieken te analyseren en gesprekken terug te luisteren.
2. Overal bereikbaar
Met de opkomst van flex- en thuiswerken is het belangrijk dat medewerkers ook buiten kantoor bereikbaar zijn. Met het toevoegen van meerdere devices is dit mogelijk en zijn medewerkers niet meer locatie gebonden. Zo kunnen klanten en collega’s elk moment in contact komen met de juiste persoon.
3. Afdelingen splitsen
De ICT afdeling krijgt liever geen telefoontjes over de late bezorging en mensen van marketing kunnen weinig met klachten over slechte kwaliteit. Door het splitsen van de afdelingen geef je klanten de keus wie zij willen spreken. Zo krijgt iedere afdeling gerichte vragen en wordt de klant daadwerkelijk geholpen.
4. Statistieken inzien
Door het koppelen van de telefoons aan je computer- of mobiele apps kun je inzicht krijgen in allerlei gegevens die je anders niet zou hebben. Zo kun je de gesprekslengte van afdelingen en medewerkers vergelijken, kwaliteit van het gesprek controleren en de telefoonkosten bijhouden. Dit alles is te gebruiken in het efficiënter maken van je bedrijf.
5. Adresboek bewaren
Met sommige klanten, leveranciers of partners heb je meer contact dan met andere. Steeds het telefoonnummer moeten opzoeken van deze contacten kost veel tijd en moeite. Het is daarom makkelijker een adresboek te bewaren met contacten die je vaak telefoneert. Ook intern is dit mogelijk, zo kun je als medewerker direct verbinden met een specifieke afdeling die je op dat moment nodig hebt.
6. Kosten besparen
Uiteindelijk draait een bedrijf voornamelijk om winst. Kosten besparen en omzetten verhogen is altijd belangrijk. Met een goed werkende VoIP centrale worden medewerkers geholpen en werken zij efficiënter. Daarnaast worden klanten beter geholpen en zal hun contact met jouw bedrijf beter verlopen.