Hoe richt ik mijn webshop in? Wij leggen het je uit
De inrichting van je webshop is te vergelijken met de etalage van een fysieke winkel: het is dé manier om je doelgroep aan te trekken. Wanneer jij uitblinkt met een professionele vormgeving, val je op tussen de vele andere webshops. Maar hoe richt je jouw webshop dan optimaal in? Wij leggen het je uit in dit artikel.
Indeling bepalen
Wanneer je start met de inrichting, is het handig om te begrijpen uit welke onderdelen webshops over het algemeen opgebouwd zijn. Bij de indeling van de webshop is je hoofdmenu een van de belangrijkste elementen, zet deze dan ook op een duidelijke plek. Bekijk de indeling zowel vanuit de ogen van de bezoeker als de verkoper. Dus niet alleen ‘Hoe vindt iemand zijn weg door de winkel?’ maar ook ‘hoe zorg ik ervoor dat de bezoeker op de juiste plek komt?’
Responsive design
Om de bezoekers een optimale gebruikerservaring te geven, is het belangrijk dat je webshop een responsive design heeft. Een responsive design zorgt ervoor dat je webshop zich aanpast aan het gebruikte toestel. Je webshop ziet er hierdoor bijvoorbeeld anders uit op een smartphone, als op een desktop. Wanneer je jouw webshop gaat inrichten en vormgeven, moet je dus rekening houden met meerdere weergave-versies. De meeste bezoekers zullen een webshop vanuit hun smartphone bezoeken, denk dan ook goed na hoe je wil dat ze hierheen door navigeren. Maak gebruik van ‘vingervriendelijke’ interfaces, zoals grote navigatieknoppen die makkelijk aan te tikken zijn.
Huisstijl als basis
Een duidelijke, aantrekkelijke huisstijl is de basis voor de vormgeving van jouw webshop. Aan de hand van een huisstijl kunnen mensen in één oogopslag zien wat je doet en waar je voor staat. Het zorgt voor herkenbaarheid en leidt tot vertrouwen onder de doelgroep.
Een duidelijke, aantrekkelijke huisstijl is de basis voor de vormgeving van jouw webshop. Aan de hand van een huisstijl kunnen mensen in één oogopslag zien wat je doet en waar je voor staat. Het zorgt voor herkenbaarheid en leidt tot vertrouwen onder de doelgroep.
Productteksten
Tot slot is het belangrijk om bij elk product in je webshop een goede, duidelijke omschrijving te plaatsen. Het schrijven van productteksten maakt dat je producten beter vindbaar zijn in de zoekmachine. In een product omschrijving geef je onder andere antwoord op alle mogelijke vragen die een bezoeker kan stellen.
Om jouw website tot een succes te maken is de inrichting ontzettend belangrijk, met behulp van de tips hierboven ben je al aardig op weg.