3 tijdrovende taken die je als ondernemer beter kunt uitbesteden
Voor ondernemers is de kans groot dat je regelmatig te weinig tijd hebt om aan alle taken op je planning toe te komen. Voor zelfstandige ondernemers met personeel, maar ook zonder personeel is het verstandig om bepaalde taken uit te besteden aan een specialist. Uitbesteden van je taken levert niet alleen tijdwinst op, maar zorgt voor ook voor een hogere kwaliteit. Hieronder hebben we een aantal tijdrovende taken die je als ondernemer beter kunt uitbesteden op een rijtje gezet. Lees snel verder hoe jij als zelfstandig ondernemer meer tijd overhoudt.
Tip 1. Boekhouding uitbesteden
Voor veel ondernemers is het uitbesteden van de boekhouding een van de eerst taken die uitbesteed wordt. De boekhouding van je onderneming bijhouden is een enorm tijdrovende taak. Ook is de nodige kennis vereist om de boekhouding volgens “het boekje” uit te voeren. Wanneer je ervoor kiest om je boekhouding uit te besteden hou je meer tijd over om te in je onderneming te stoppen. Ook is het prettig dat je altijd terecht kan bij jouw boekhouder of accountant voor fiscale vragen.
Ben jij een zelfstandig ondernemer met personeel? Dan is het uitbesteden van je boekhouding inclusief loonadministratie aan een specialist, zeer interessant. Het bijhouden van een loonadministratie is een ingewikkelde materie en kost enorm veel tijd. Bovendien is de kans groot dat je 10x liever bezig bent met het laten groeien van je onderneming, dan het bijhouden van de salarisadministratie. Lees hier meer over het uitbesteden van de loonadministratie.
Tip 2. Laat een professionele website maken
Het maken van een professionele website kost enorm veel tijd. De look en feel moet natuurlijk goed passen bij je bedrijfsimago, maar als onervaren webdesigner is dat een stuk lastiger dan gedacht. Voordat je het weet ben je urenlang bezig met het vinden van de juiste aanpassing, terwijl een webdesigner hier nog geen tien minuten mee bezig is. Een website maken voor je bedrijf kan je dan ook beter uitbesteden aan een professionele partij.
Tip 3. Online marketing uitbesteden
De kans is groot dat je als ondernemer niet beschikt over de tijd voor het uitvoeren van alle online marketingactiviteiten voor je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van social media kanalen, schrijven van relevante blogs, opzetten en bijhouden van SEA/SEO campagnes en noem zo maar op. Dat terwijl een goede online marketingstrategie voor meer groei kan zorgen, daarom is het verstandig om online marketing uit te besteden aan een specialist.