Dit is waarom ondernemers werknemers die meerdere talen spreken moeten aantrekken
Wat maakt nou de ideale werknemer? Dat is een vraag waar je vast wel eens over nagedacht hebt. Een lastige vraag ook. De perfecte werknemer bestaat immers niet. Net zoals jij niet de perfecte werkgever zal zijn. Iedereen maakt fouten. Iedereen beschikt over zowel plus- als minpunten. Toch zijn er wel verschillende eigenschappen en kwaliteiten die bepaalde mensen aantrekkelijker maken voor de arbeidsmarkt. Een van de dingen die tegenwoordig vooral van belang is, is het spreken van meerdere talen. Meertalige medewerkers krijgen steeds vaker een streepje voor op de arbeidsmarkt. Als ondernemer is het dan ook zeker slim om meer van dit soort werknemers aan te trekken. Dat heeft verschillende redenen.
Zelf ook aan meertaligheid werken
Wees je er ook van bewust dat je zelf niet achter kunt blijven. De meeste Nederlanders kunnen wel een paar woordjes in een vreemde taal spreken. Met name Engels en Duits wordt veel gesproken. Maar spreek je deze talen ook vloeiend? Zou je deze talen eenvoudig kunnen gebruiken in een zakelijk gesprek? In de meeste gevallen is het antwoord dan ‘nee’.
Dat is jammer, want meertaligheid speelt een grote rol in onze samenleving. Door de digitalisering en globalisering van onze samenleving, is het steeds belangrijker geworden om met mensen van over de hele wereld te kunnen communiceren.
Daarom loont het zeker om aan zelfontwikkeling te doen en je taalkennis bij te spijkeren. Er zijn verschillende plekken waar je dan terecht kunt. Goed voorbeeld is https://www.ste.nl/. Hier kun je je inschrijven voor cursussen op maat. Het is zowel mogelijk om één-op-één lessen als groepslessen te volgen. Je kiest het format waar jij je het prettigst bij voelt en weet dat je het snelst de stof oppikt.
Multicultureel imago
Het aantrekken van meertalige werknemers is ook een goed idee. Hiermee versterk je de positie van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt. Helemaal handig wanneer je steeds meer buitenlandse klanten ontvangt. Of wanneer het jouw wens is om je bedrijf ook buiten de Nederlandse grenzen te laten groeien.
Bovendien bieden meertalige werknemers ook nog een ander voordeel voor het bedrijf. Zo is het tegenwoordig steeds belangrijker om meer diversiteit in je werknemers te laten zien. Te laten zien dat jullie multicultureel zijn. Ook goed voor het werken met klanten. Je zult klanten met diverse achtergronden treffen. Dan is het fijn als zij ook een aanspreekpunt hebben met wie zij in hun moedertaal kunnen spreken.
Het hele team aan de slag
Belangrijker is nog dat het hele team aan hun taalkennis werkt. Inspireer jouw medewerkers dan ook om samen aan de slag te gaan om een vreemde taal vloeiend te leren spreken. Bijvoorbeeld door gezamenlijk een groepstraining te volgen. Het loont enorm om te investeren in de meertaligheid van je werknemers. Zeker als je ook de ambitie hebt om buiten Nederland te groeien. Dan wil je gewoon dat iedereen in staat is om met de klant te communiceren. Door te werken aan de meertaligheid, versterk je de kwaliteiten van jouw team.