Verspil je Google Ads budget? Analyseer 100.000+ zoekwoorden met een big data analyse!
Veel ondernemers spenderen veel geld aan Google Ads campagnes. Veel geld gaat verloren omdat de campagne simpelweg niet goed is geoptimaliseerd. Een van de grootste ergernissen voor ondernemers is budget dat wordt verspild aan irrelevante zoektermen. Maar gelukkig is er een oplossing.
Het klinkt als muziek in de oren, een campagne zonder irrelevante zoektermen die je budget opslokken. Maar toch is het waar. Het is mogelijk om 100.000+ zoekwoorden snel en efficiënt te analyseren. Waar het vroeger erg veel fte’s kostte en het soms maanden duurde om campagnes te optimaliseren, is het nu mogelijk om dit veel sneller te doen. Hoe? Met behulp van een big data analyse.
Beantwoord deze vragen…
Als er jaarlijks duizenden euro’s worden gespendeerd aan een Google Ads campagne, dan is de kans groot dat er ook budget verloren gaat aan niet relevante zoekwoorden (met name door te breed adverteren). Bijna niemand ontkomt eraan: Google snoept het budget stiekem op terwijl je er niets voor terugkrijgt. Twijfel jij nog steeds of je campagne last heeft van irrelevante zoektermen? Beantwoord dan eens de onderstaande drie vragen en denk er dan nog eens goed over na:
- Weet je op hoeveel irrelevante zoektermen je advertenties te zien zijn?
- Weet je hoeveel je spendeert aan irrelevante zoektermen?
- Gebruik je big data om je Ads campagne te optimaliseren?
Als je geen positief antwoord kan geven op de bovenstaande vragen, dan weet je dat Google al 1-0 voorstaat. Het is hoog tijd dat we op gelijke hoogte komen en uiteindelijk de wedstrijd gaan winnen.
Google verslaan: zo doe je dat!
Om erachter te komen waar je geld weggooit moet je waarschijnlijk 100.000+ zoekwoorden analyseren. Dit lijkt een onmogelijke taak, maar gelukkig is er een manier om dit te doen met behulp van een big data analyse.
100.000+ zoekwoorden analyseren: waar moet ik beginnen?
Logischerwijs beginnen we bij het verzamelen van de data. De data is eenvoudig zelf te verzamelen via een Google Ads Rapport. Je kan dit als volgt doen:
- Je start in de Google Ads omgeving van het account waarvoor je de analyse wilt uitvoeren
- Vervolgens ga je naar ‘Rapporten’ boven aan het scherm. Hier klik je op, vervolgens selecteer je weer ‘Rapporten’.
- Je komt nu op een nieuwe pagina terecht waarbij je linksboven op ‘Aangepast’ kunt klikken. Hier kies je vervolgens voor ‘Tabel’.
- Hiervoor verzamel je vervolgens de volgende data door te zoeken in de zoekbalk en deze vervolgens naar rechts te slepen in het vak:
– Zoektermen
– Klikken
– Vertoningen
– Conversies
– Kosten
5. Vervolgens kun je ook nog op de campagnes filteren waarvoor we de analyse willen uitvoeren.
6. Het enige wat als laatste nog rest is het selecteren van een goede tijdsperiode. Denk hierbij aan de laatste zes maanden, het afgelopen jaar of de start van je campagnes tot nu. Hierdoor zorgen we ervoor dat we veel data verzamelen. Hoe meer data, hoe meer we zullen vinden.
Aan de slag
Wil je zelf experimenteren met de uitkomsten van big data analyse? Volg dan bovenstaande stappen en analyseer de uitkomsten. Profiteer meer en start met geld besparen. Wil je het liever niet zelf doen? Dan is je online marketing uitbesteden misschien een beter optie.
Starten met geld besparen
Nu de data is verzameld, is het tijd om te analyseren. De meeste mensen gebruiken hiervoor Excel. Dit is prima met kleine data sets. Maar voor big data komt Excel gewoonweg te kort. Daarom is het verstandig om gebruik te maken van big data visualisatie tools zoals PowerBIof Tableau. Hiermee kun je 100.000+ zoekwoorden efficiënt, eenvoudig en visueel analyseren.
Voordat je de data upload in een van de visualisatie tools is het belangrijk dat je de data ‘schoon’ maakt. Dit houdt in:
- Gebruik alleen de data die je voor de analyse wilt gebruiken > Verwijder de rest
- Voorkom dat je dubbele zoekwoorden hebt > Voeg de data samen met bijvoorbeeld een draaitabel in Excel
Vervolgens upload je het Excel-bestand naar een data visualisatie tool. Hier kan je vervolgens helemaal zelf bepalen hoe je analyse eruit komt te zien.
Je kunt verschillende grafieken en visualiserende elementen toevoegen. Zo is de spreidingsdiagram (te zien in de afbeelding hierboven) een zeer fijne visualisatie om snel zoekwoorden te identificeren. Je kunt dan twee verschillende datatypen met elkaar combineren. Data die natuurlijk interessant is om te gebruiken:
- Klikken
- Vertoningen
- Kosten
- Gemiddelde kosten per klik
- Conversies
- Conversie waarde (mits van toepassing voor je bedrijf)
- Kosten per conversie
Door de data met elkaar te combineren kom je tot waardevolle inzichten om de kosten te besparen. Denk aan:
- niet converterende zoekwoorden vs. kosten
- conversie waarde vs. kosten per conversie
- kosten vs. laag converterende zoekwoorden (onder de 5 conversies)
Door verschillende invalshoeken te gebruiken kom je steeds meer zoektermen tegen die niet relevant voor je campagnes zijn. Het is een belangrijke en essentiële stap om deze zoektermen te vinden.
Een Google Ads campagne optimaliseren kan anno 2020 niet meer zonder een big data analyse.
Starten met geld verdienen
Irrelevante zoektermen uitsluiten in Google Ads zorgt ervoor dat de stand met Google gelijk wordt getrokken. Maar je wilt natuurlijk winnen van Google. Hoe je dat doet? Het bespaarde geld slim gebruiken in strategieën die zorgen voor meer conversies.
Bijvoorbeeld: je bespaart € 4.000 op je Google Ads campagne. Dan kun je dit weer gebruiken voor een campagne gericht op sterk converterende zoekwoorden. Stel jezelf het volgende scenario voor:
- Je krijgt 200 conversies extra vanuit de sterk converterende zoekwoorden
- Een gemiddelde conversie heeft een waarde van € 75
- 200 * € 75 = € 15.000
Potentieel resultaat: € 15.000 extra omzet met € 4.000 bespaard budget.
Een big data analyse kan er dus niet alleen voor zorgen dat we met zijn allen geld besparen, maar ook nog eens dat we geld gaan verdienen.
Met data kan je ontzettend veel nieuwe mogelijkheden ontdekken en daarnaast ook advertentiekosten besparen. Combineer diverse databronnen en maak betere keuzes voor je SEO en/of SEA strategie.
Lees ook: Dé Google Ads ontwikkelingen van 2021