Alles wat je moet weten over server side tagging

Published On 18 maart 2024 | By Roeland van Poorten | Overig

Met de digitalisering van onze samenleving hebben we ook voor een groot deel onze privacy opgegeven. Vooral in het prille begin van het internet stond men er niet echt bij stil hoeveel informatie er over ons verzameld kon worden. Denk alleen maar eens aan de zoekopdrachten die in Google worden ingevuld. Hier worden regelmatig vragen gesteld die je waarschijnlijk niet aan je naasten zou voorleggen. Het internet weet vaak meer over jou dan de mensen die het dichtst bij je staan. Of je het nu wil of niet, er wordt nou eenmaal veel informatie opgeslagen. 

Dit kan ook erg waardevol zijn voor ondernemers. Zij kunnen middels deze informatie immers beter inzicht krijgen in hun gedragingen wanneer zij zich door jouw website heen navigeren. Deze waardevolle informatie kan vervolgens worden ingezet om de website te optimaliseren. Er zijn heel veel verschillende manieren om deze belangrijke data te tracken en toe te passen. Server side-tagging is daar één van. Maar wat is dat precies? En waar begin je? 

Wees je bewust van de werking van Google Tag Manager 

Google heeft verschillende methoden in het leven geroepen om het gedrag van bezoekers op jouw website te tracken. Google Tag Manager is een gratis tool die je hiervoor kunt gebruiken. Om hier gebruik van te maken, moet je een GTM code aan de achterkant van je website plaatsen. Het handige hiervan is dat je alle informatie eenvoudig via één beheersysteem zoals Google Analytics kunt regelen. 


GTM is voor diverse partijen erg interessant. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan websitebouwers die dankzij de code geen aanpassingen meer in de bestaande websitecodes hoeven te leggen. Maar ook zeker voor de ondernemers en marketeers. Zij genieten van veel flexibiliteit en kunnen op eenvoudige wijze waardevolle informatie verzamelen. 

Je kunt binnen Google Tag Manager zelf aangeven welke informatie je wil verzamelen. Dit gebeurt aan de hand van triggers, tags en variabelen. Zodra de tag door een bepaalde handeling van de bezoeker geactiveerd wordt, stuurt deze informatie naar een derde partij zoals Google Analytics. Je kunt met behulp van de variabelen zelf aangeven welke informatie voor jou van belang is. 

Het belang van server side-tagging 

Maar welke rol speelt server side-tagging in dit verhaal? Dit is een nieuwe methode die door Google Tag Manager is ontwikkeld. Hiermee ben je in staat om pixels op de eigen website te plaatsen. Dit biedt veel mogelijkheden. Zo is het tegenwoordig gebruikelijk dat internetbrowsers first-party cookies van externe bronnen blokkeren. Dat is wellicht handig voor de gebruiker, maar hierdoor loop je als ondernemer heel veel belangrijke informatie mis. Dankzij server side-tagging kan dit voorkomen worden. Zo weet je zeker dat alle waardevolle informatie inderdaad op de juiste plek terecht zullen komen en mis je geen bezoekers meer in je metingen. Hierdoor is het gemakkelijker om je website te optimaliseren. 
Ben je benieuwd hoe je dit precies toe kunt passen en welke voordelen het nog meer oplevert? Vraag dan om advies aan een marketingbureau zoals https://www.adpage.io/. Dan weet je zeker dat dit op de juiste manier wordt gedaan.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *