Hoe maak je de juiste beslissingen in jouw bedrijf?
Voornamelijk in het bedrijfsleven – maar ook in het privéleven – krijg je vaak te maken met het maken van beslissingen. Hoewel de ene beslissing moeilijker is dan de ander, wil je natuurlijk altijd de juiste keuze maken. Echter wanneer het gaat om belangrijke, complexe beslissingen is het raadzaam om een zorgvuldig beslissingsproces door te gaan. Welke stappen kun je het beste doorgaan om een weloverwogen besluit te maken? In dit artikel zetten we voor je op een rij.
Om tot de juiste en rationele beslissing te komen kun je bijvoorbeeld het volgende proces doorgaan. Dit General Rational Decision making Model bestaat uit 6 stappen:
1. Identificeer een probleem of kans
Het maken van een uiteindelijk beslissing begint altijd bij het identificeren van een probleem, of een mogelijke kans. Daarbij is het raadzaam om het probleem of de kans goed in kaart te brengen. Daarnaast moet je jezelf afvragen of het werkelijk nodig is om het probleem op te lossen of de kans te benutten.
2. Verzamel informatie
Vervolgens dient er zoveel mogelijk bruikbare informatie verzameld te worden. Wat moet je allemaal weten voordat je een beslissing kan maken? En wat heb je nodig om de juiste beslissing uiteindelijk te kunnen maken?
3. Analyseer de situatie
In deze stap breng je in kaart welke acties er allemaal mogelijk zijn? Op welke verschillende manieren kan de verzamelde informatie allemaal geïnterpreteerd worden?
4. Ontwikkel opties
Naar aanleiding van de verzamelde informatie en je analyse van de huidige situatie, stel je een aantal mogelijk opties/beslissingen op. Hierbij is het belangrijk om creatief en positief te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een aantal positieve vragen stellen die mogelijkheden creëren.
5. Evalueer de opties
Hierna is het tijd om de mogelijke opties te evalueren. Daarvoor dien je eerst de criteria op te stellen waaraan de gekozen optie moet voldoen. Bepaal welke van de opties er het beste voor zal zorgen om jouw doelen te bereiken.
6. Selecteer een optie die de voorkeur heeft
Nadat je alle opties hebt geëvalueerd kies je voor de beste optie voor het maken van de beslissing. Hierbij is het raadzaam om nog even goed na te gaan wat de eventuele negatieve consequenties zijn van deze beslissing. Wat voor mogelijke problemen kunnen er ontstaan? Wat zijn de risico’s bij het maken van deze beslissing? Het is goed om hierbij stil te staan, zodat je in een bepaalde mate bent voorbereid op deze risico’s, en daar eventueel alvast een oplossing of plan van aanpak voor kunt bedenken. Tijdens het gehele beslissingsproces is het belangrijk om realistisch te blijven.
7. Voer beslissing uit
Nadat de beslissing is gemaakt is het tijd om de beslissing door te voeren. Stel hiervoor een plan op om de beslissing op de juist manier te implementeren. In dit plan neem je een aantal zaken op zoals de aanpak wat betreft personeel en kosten.
Personeel
Wijs de juiste resources toe aan het plan. Ga daarnaast na of de collega’s de beslissing begrijpen, accepteren en steunen? Zijn ze toegewijd genoeg om de beslissing daadwerkelijk te laten werken? Staan ze niet geheel achter de beslissing? Zorg dat je de kracht van de beslissing benadrukt en draagvlak creëert.
Kosten
Voor bedrijven is het zeer belangrijk om een zo realistisch mogelijke schatting te maken van de kosten die gemaakt gaan worden. Vooral als er sprake is van grote investeringen dient dit zo accuraat mogelijk te zijn. Wanneer je iemand intern beschikbaar hebt, kun je diegene een efficiënt kostenplan laten maken. Wil je dit echt door een professional laten doen, kun je ook de hulp inschakelen van externe specialisten, zoals Cost Engineering. Zij bieden ondersteuning bij het berekenen en controleren van kosten, in diverse industriële projecten.
Succes!