Relatiegeschenken kiezen die passen bij je klanten: 3 tips
Het kiezen van de juiste relatiegeschenken voor je klanten kan soms lastig zijn. Tegenwoordig is er namelijk heel veel keuze in relatiegeschenken en dat maakt het absoluut niet makkelijker om het juiste geschenk te kiezen dat echt bij jouw klanten past. Je wilt natuurlijk niet dat je geschenk direct na ontvangst wordt weggelegd en niet gebruikt wordt of zelfs meteen in de prullenbak belandt. Je doet er daarom wijs aan om relatiegeschenken te kiezen die passen bij jouw klanten. Wanneer een geschenk daadwerkelijk gebruikt wordt en deze bijvoorbeeld bedrukt is met een logo van jouw bedrijf, dan zal dat uiteindelijk positief effect gaan hebben. Iedere keer als het geschenk gezien of gebruikt wordt, dan komt jouw logo weer naar voren en dat zorgt op zijn beurt weer voor interacties met jouw bedrijf. Maar hoe zorg je er nu voor dat je relatiegeschenken kiest die echt passen bij jouw klanten? Hieronder lees je 3 tips voor het kiezen van originele relatiegeschenken die passen bij je klanten.
Tip 1: Maak je relatiegeschenk persoonlijk
Persoonlijke relatiegeschenken doen het altijd goed! Door een persoonlijk geschenk aan je klanten te geven, laat je zien dat je om je klanten geeft. Je kunt bijvoorbeeld de naam van je klant op het geschenk laten zetten (door je relatiegeschenk te bedrukken), waardoor je direct laat zien dat dit geschenk echt enkel voor deze klant is bedoeld. Hierdoor blijft het geschenk echt hangen en is de kans dat het vergeten wordt ook kleiner.
Je relatiegeschenken kun je ook een persoonlijke touch geven door hier een logo van jouw bedrijf op te laten plaatsen. Relatiegeschenken met logo doen het ook altijd goed. Vele bedrijven kiezen ervoor om pennen of keycords als geschenk voor hun relaties te gebruiken, maar chocoladerepen, snoepzakken, koekjes en snacks of wijnflessen doen het aanzienlijk beter!
Tip 2: Leer je klanten echt kennen
Geen klant is hetzelfde. Ieder bedrijf en elke klant is anders. Wil je relatiegeschenken uit gaan kiezen voor jouw klanten? Dan is het belangrijk om je klanten écht te leren kennen. Weet waar je klanten zich mee bezighouden, wat doen ze, wat verkopen ze, wat vinden ze leuk? Door je klanten echt te leren kennen, weet je ook wat ze leuk vinden en kun je makkelijker een passend relatiegeschenk kiezen. Door je klanten door en door te kennen, is de kans groot dat je een geschenk kiest waar ze daadwerkelijk iets aan hebben.
Tip 3: Gebruik originele relatiegeschenken
Wil je het écht goed doen bij je klanten en wil je dat er nog lang over jouw geschenken wordt nagepraat? Maak dan gebruik van originele relatiegeschenken. Een echt origineel relatiegeschenk blijft veel langer hangen dan een simpel relatiegeschenk. Een mok is leuk, maar een gouden fles Bottega Prosecco blijft veel beter hangen bij jouw klanten. Een bijkomend voordeel is dat dit ook nog eens lekker is! Bij het uitzoeken van leuke en bovenal originele relatiegeschenken kun je bijvoorbeeld denken aan geschenken waarbij je kunt inspelen op verschillende feestdagen en thema’s; van kerstgeschenken tot aan paasgeschenken, maar ook geschenken per post en gepersonaliseerde kweeksetjes of kleine plantjes.