Foto’s inzetten als promotiemiddel; 5 tips
Beeldmateriaal leent zich perfect voor het promoten van een product of dienst. Een foto is tegenwoordig gauw gemaakt. Dat maakt het dus een laagdrempelig maar succesvol promotiemiddel. Hoe zet je foto’s op die manier in? Met onderstaande tips in je achterhoofd kan er niets meer fout gaan!
1. Spreek je doelgroep aan
Allereerst is het van belang dat je de juiste foto kunt maken. Zo kun je zelfs een fotocabine huren zodat je zelf unieke foto’s kunt maken. In ieder geval moet het je doelgroep aanspreken. Dat doe je door je foto’s te plaatsen op sociale media waar jouw doelgroep ook te vinden is. Instagram is erg groot en succesvol, maar ook op Pinterest en Facebook kun je scoren met beeldmateriaal. In ieder geval wordt van lelijke foto’s niemand vrolijk, zeker je doelgroep niet. Plaats dus alleen mooie foto’s die aanspreken en relevant zijn voor je doelgroep.
2. Persoonlijk
Foto’s op social media lenen zich perfect voor een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf. Dat zorgt voor een persoonlijke band tussen jouw bedrijf en je doelgroep. Dat is ook eens wat anders dan de zoveelste actie of aanbieding!
3. Creëer herkenning
Het is natuurlijk ideaal als mensen je herkennen door je eigen stijl. Heb je al een bepaalde stijl voor je bedrijf? Probeer deze dan ook terug te laten komen in je account. En zo niet, ga dan zelf op zoek naar consistentie. Ook dan zullen mensen jouw foto’s herkennen en gaan waarderen. Op een gegeven moment gaan mensen wellicht uitkijken naar jouw foto’s.
4. De juiste zoekwoorden
Net zoals bij Twitter en Pinterest werkt ook Instagram met #-zoekwoorden. Voeg aan elke foto dus een goede beschrijving toe met daarin de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn en aansluiten bij de foto. Je kunt tot maximaal 30 zoekwoorden per foto toevoegen. Hoe beter deze zoekwoorden zijn, hoe beter mensen jouw foto’s terug kunnen vinden.
5. Adverteren op sociale media
Foto’s kunnen ook heel goed in advertenties verwerkt worden op sociale media. Als je op Instagram wilt adverteren, dan heb je wel een advertentieaccount bij Facebook nodig. Er zijn veel overeenkomsten met adverteren op Facebook. Instagram biedt drie typen advertenties aan: foto-advertenties, carrousel-advertenties en video-advertenties. Wat foto’s betreft heb je dus twee opties. De eerste is de meest neutrale advertentie. Met deze mogelijkheid plaats je een foto, zoals iedereen op het platform. Je kan kiezen tussen portret of landschap. Met carousel-advertenties kunnen gebruikers door meerdere afbeeldingen swipen, waardoor het mogelijk is voor adverteerders meerdere producten te communiceren in een advertentie.
Foto’s maken wordt steeds laagdrempeliger. Doe er je voordeel mee en zet ze in als promotiemateriaal!