Is een abonnementsmodel de sleutel tot succes voor jouw bedrijf?
Abonnementen, wie heeft ze niet. En hoeveel heb jij er eigenlijk? Tegenwoordig heeft de gemiddelde consument niet meer alleen een televisie-,gas en licht- en telefoonabonnement. Nieuwe abonnementsvormen als Netflix, HelloFresh en Boldkin zijn in opkomst. Vandaag nemen we je mee in deze snel ontwikkelende vorm van inkomsten, en kijken we of een abonnementsmodel iets voor jouw bedrijf is.
Wat is de meerwaarde?
Allereerst moet er gekeken worden of het product of de dienst die je aanbiedt van meerwaarde is voor de afnemer in abonnementsvorm. Deze vraag kan beantwoord worden aan de hand van drie stappen (Bron: Twinkel):
- Welke toegevoegde waarde levert het product of de dienst voor de afnemer?
- Heeft de afnemer gedurende een langere periode behoefte aan deze toegevoegde waarde?
- Is het mogelijk die toegevoegde waarde op een herhaalbare manier te leveren?
Voor welke branches is een abonnementsmodel relevant?
Een abonnementsmodel kan voor bijna elke branche gecreëerd worden. Hieronder beschrijven we een aantal voorbeelden van kansrijke branches.
Onderwijs & Trainingen
Trainingen en cursussen zijn vaak gebaseerd op een meermalig samenkomen, met als doel: het bereiken van een diploma of onderscheiding. Maar hierna houdt het ook op. Het is dan ook een mooie kans om als onderwijsinstelling vervolglessen aan te blijven bieden, om up-to-date te blijven over de laatste trends en ontwikkelingen binnen de branche. Of om de aangeleerde taal te blijven bijspijkeren. Cursisten zouden dan vervolgens hun vervolglessen in abonnementsvorm kunnen afnemen.
Online marketing
Ook in de online marketing branche wordt er vaak gebruik gemaakt van een abonnementsmodel. Zo worden online marketing diensten vaak maandelijks afgenomen. Een voorbeeld hiervan is de SEO Bureau 2Bfound. Doormiddel van SEO verzorgt 2Bfound maandelijkse werkzaamheden voor je website, zoals het schrijven van blogartikelen en het opbouwen van het linkprofiel. Zo worden de organische zoekresultaten van klanten continue verbeterd.
Persoonlijke verzorging
De persoonlijke verzorging branche leent zich ideaal voor een abonnementsmodel, omdat het hierbij gaat om (bijna) dagelijkse producten die meestal herhaalbaar zijn. De Dollar Shave Club is bij menig marketeer bekend wegens haar lucratieve commercials en natuurlijk haar abonnementsmodel. Via deze manier ontvangt de abonnee maandelijks een x aantal scheermesjes in de brievenbus tegen een goedkopere prijs dan het los kopen van de mesjes in de winkel.
Kleding
Kleding als abonnement. Het klinkt misschien raar, maar het zit er weldegelijk aan te komen. Denk hierbij dan vooral aan de essentials als ondergoed, sokken en T-shirts. Een voorbeeld van een bedrijf die dit al aanbiedt is Blacksocks met hun sockscription.
Food
Het online bestellen van levensmiddelen is met 54% de snelst groeiende onlinesector. Steeds meer supermarkten verplaatsen zich naar online of zelfs geheel online zoals Picnic.nl. Het meest geschikt om online te kopen in een supermarkt zijn huishoudelijke middelen en drank. Zo kan er bijvoorbeeld een maandelijkse levering van wijnen of champagnes bij de afnemer bezorgd worden.
Dus, is een abonnementsmodel iets voor jouw bedrijf? Houd in gedachte wat de meerwaarde voor de afnemer is om jouw product/dienst maandelijks of zelfs wekelijks te ontvangen. Als het een meerwaarde biedt adviseren wij je graag vrijblijvend over hoe dit op te pakken en de concurrentie voor te blijven.