5 tips om je bedrijf te laten groeien in het buitenland
Ondernemen in het buitenland kan interessant zijn om je bedrijf te laten groeien in het buitenland. Maar het is niet eenvoudig om je buitenlandse inspanningen te laten slagen. Er komt veel kijken bij internationaal zaken doen. Niet alleen krijg je te maken met andere regels, je krijgt ook te maken met een andere cultuur en een andere taal.
Verdiep je in de cultuur
Vaak krijg je bij internationaal zakendoen te maken met cross-culturele verschillen. Zo worden beslissingen in bijvoorbeeld Aziatische landen op een andere manier genomen dan in Europese landen. Maar ook tussen Europese landen vind je significante verschillen in gebruiken en gewoonten. Ga je zakendoen in België? Reken dan maar op zakenlunches en -diners om het onderlinge persoonlijke vertrouwen te vergroten.
Doe van te voren onderzoek
Voordat je een buitenlandse markt betreedt, is het erg belangrijk om goed en gedegen onderzoek uit te voeren. Begin met een concurrentie-analyse. Zo kom je erachter wie de marktleider is, welke niches er zijn en wat de gangbare prijzen zijn. Zo kom je er ook achter welke onbenutte kansen er liggen waar je op kunt inspelen. Doe ook onderzoek naar de doelgroep. In hoeverre verschilt deze van je huidige doelgroep en hoe kun je je doelgroep bereiken. Dit kan via compleet verschillende kanalen zijn dan je gewend bent. Breng goed in kaart wat de klantbehoeften zijn. Deze zijn vaak cultureel gebonden en kunnen anders zijn dan die van je huidige klanten.
Zorg op tijd voor de juiste samenwerkingspartners
Meestal begin je op eigen kracht in het buitenland. Maar slaat je product of dienst aan en neemt het volume toe, dan zul je moeten kiezen voor de juiste samenwerkingspartners in het buitenland. Daarbij kun je denken aan resellers, importeurs en groothandels. Strategische samenwerkingspartners zijn erg belangrijk om je inspanningen in het buitenland te laten slagen. Bij het zoeken naar een strategische samenwerking is het belangrijk dat de verschillende partijen complementair zijn en dat er een win-win situatie ontstaat door de samenwerking.
Ontwikkel een internationale mindset
Om te kunnen ondernemen in het buitenland is een internationale mindset belangrijk. Je medewerkers moeten zich kunnen inleven in de cultuur en de economie van het land. Wie zijn de belangrijkste klanten en andere stakeholders en wat verwachten ze van je. Daarnaast is het belangrijk om op een constructieve manier samenwerkingen aan te gaan met lokale partijen.
Laat je website en marketingmateriaalvertalen
Om je doelgroep goed te kunnen bereiken is het belangrijk dat je je website laat vertalen in de lokale taal van het land. Het letterlijk omzetten van de content in een andere taal is niet genoeg. Minstens zobelangrijk is dat er rekening wordt gehouden met cultuurverschillen. En niet alleen op het vlak van woordgebruik, maar bijvoorbeeld ook kleuren en afbeeldingen kunnen in een andere cultuur een andere lading en betekenis hebben. Daarom kun je het beste een vertaalbureau inschakelen dat niet simpelweg een tekst omzet van de ene in de andere taal. Interlingo is een goed voorbeeld van een vertaalbureau dat hier veel ervaring mee heeft.