Zo zorg je voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief: 5 tips
E-mailmarketing, en dan met name de nieuwsbrief, is een van de meest effectieve manieren om klanten aan je te binden en leads te genereren. Een succesvolle nieuwsbrief is dus goud waard. Dat succes bereik je echter niet zomaar, want hoe zorg je er nu voor dat bezoekers van je website zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Hier lees je alvast 5 tips waar je als ondernemer je voordeel mee kunt doen.
1. Een aanmeldformulier op een prominente plek
Het lijkt een open deur en toch komt het nog vaak voor dat het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief ergens verstopt op de website staat. Als je aan de slag gaat met e-mailmarketing is het dus in de eerste plaats belangrijk dat je aanmeldformulier op een prominente, goed zichtbare, plaats op je website staat. Plaats het aanmeldformulier bijvoorbeeld in de header of juist aan de zijkant. Heb je een blog? Overweeg dan om een aanmeldformulier onder elk blogartikel te plaatsen om zo de lezers die je artikelen waarderen extra goed te bereiken.
2. Gebruik een nieuwbrief pop-up
Om aanmeldingen op een actieve manier te stimuleren, kun je ook gebruik maken van een pop-up. Je bepaalt zelf wanneer de pop-ups openen. Bijvoorbeeld meteen zodra iemand je website bezoekt of na een aantal seconden. Pop-ups worden soms ook als irritant ervaren. Daarom kun je ervoor kiezen om de pop-up alleen te activeren wanneer de bezoeker de muis richting de ‘sluit-knop’ beweegt. Dit worden ook wel exit-overlays genoemd.
3. Geef iets extra’s
Vooral millenials bereik je met e-mails die een aanbieding of iets extra’s bevatten. Ze zijn sneller geneigd om zich voor een nieuwsbrief in te schrijven als ze daarmee bijvoorbeeld extra korting krijgen op een volgende aankoop. Maar ook exclusieve content, zoals een whitepaper, e-book of videoreeks kan het aanmelden voor veel mensen aantrekkelijk maken. Zo bouw je een waardevol bestand op van klanten die geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die jij aanbiedt.
4. Zo min mogelijk invulvelden
Je wilt het je klanten natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Dat doe je in de eerste plaats door ervoor te zorgen dat het aantal invulvelden tot een minimum beperkt is. Zo houd je de drempel laag. Wettelijk gezien is alleen het e-mailadres verplicht. Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren is het wel handig om in ieder geval ook naar de naam te vragen, als vrijwillige invoer.
5. Denk doelgroepgericht
Door in de huid van je doelgroep te kruipen, ben je nóg beter in staat om ze over de streep te trekken om zich aan te melden. Zet bijvoorbeeld niet gewoon ‘schrijf je in’ boven het aanmeldformulier, maar gebruik een overtuigende call to action. Bijvoorbeeld: ‘Ontdek hoe jij je bedrijf nóg winstgevender kunt maken’, ‘Leer alle ins en outs over e-mailmarketing’ of ‘Ontvang jouw dagelijkse portie inspiratie’. Op deze manier geef je je doelgroep een goede reden om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Trek dit vervolgens ook door in de inhoud van je nieuwsbrieven. Met de juiste e-mailmarketingstrategie bind je klanten voor langere tijd aan je bedrijf.
Tot slot, zorg er altijd voor dat je het double opt-in proces gebruikt. Ook wanneer je nieuwsbrieven geen advertentie of reclame bevatten, is het verplicht om toestemming te vragen voor het versturen van de nieuwsbrief. Nadat iemand zich heeft aangemeld via het aanmeldformulier moet er een bevestigingsmail worden verstuurd waarin de lezer wordt gevraagd om zijn of haar aanmelding te bevestigen. Pas dan kan je hem of haar aan je ontvangerslijst toevoegen.