Steeds meer ZZP’ers in Nederland
Er is een trend onder de Nederlandse bevolking. Steeds meer inwoners van ons kleine kikkerlandje beginnen hun eigen bedrijf. Dit varieert van kleine webshops met bijvoorbeeld sieraden of kleding tot grote ICT bedrijven. Natuurlijk is het best lastig om voor jezelf te gaan beginnen. De meeste ondernemers starten hun bedrijf wanneer ze nog voor een baas werken. Zo heb je de financiële zekerheid van een baan bij een baas, terwijl je tegelijkertijd kan beginnen met de basis van je eigen bedrijf of zaak.
Online of offline?
Er zijn veel keuzes die je moet maken wanneer je er voor kiest om je eigen bedrijf op te zetten. Ga je bijvoorbeeld online of offline verkopen. Om te beginnen is online vaak makkelijker, je hebt namelijk minder financiële middelen nodig. Een website opzetten kost tegenwoordig vrij weinig tot niks, wat natuurlijk ligt aan het aantal mogelijkheden wat je op je site wilt hebben. Als je offline gaat verkopen, heb je een pand nodig. Maar ook de aankleding, het moet er natuurlijk wel leuk uit zien. Daarnaast moet jouw producten wel in jouw zaak staan, zodat je klanten deze spullen kunnen bekijken en meteen aanschaffen. Om meer productiezekerheid te krijgen, kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van automatisch coderingen checken. Dit helpt je bij het maken van beslissingen wanneer je nieuwe producten wilt gaan bestellen.
Wanneer je een service aanbiedt, ligt het natuurlijk heel anders. Dan moet je wel een fysieke plek hebben. Maar dit zou je natuurlijk ook thuis kunnen doen. Zo hebben veel schoonheidsspecialisten een ruimte in huis waar ze hun klanten helpen. Voordeel daarvan is ook dat je meteen thuis bent en dus geen reistijd hebt. Dat scheelt ook weer reiskosten.
Naamsbekendheid creëren
Als laatste is het van groot belang dat jouw bedrijf bekend worden. Hiervoor zal je aan je naamsbekendheid moeten werken door middel van marketing op sociale media of via posters. Zorg dat het medium waarop je jouw product of service promoot past bij jouw bedrijf. LinkedIn is bijvoorbeeld geschikt wanneer je andere bedrijven wilt aanspreken of wanneer je een meer formele service aanbiedt. Instagram daarentegen is juist heel geschikt voor hippe, jonge bedrijven. Denk hierbij aan sieradenwinkels of fotografie. Doordat Instagram heel visueel is ingesteld, kan je meteen laten zien waar jouw bedrijf om draait. Je zou ook gebruik kunnen maken van Facebook, maar dit platform begint zijn populariteit te verliezen. Dit geldt vooral voor het jongere publiek van onder de dertig jaar. Is jouw doelgroep ouder? Dan kan Facebook zeker nog een goede opties zijn.