10 gouden tips om je bedrijf in 2024 te laten groeien
2023 was niet het makkelijkste jaar voor ondernemers. De arbeidsmarkt is nog steeds krap, maar producten worden intussen duurder om in te kopen, en aan de andere kant hebben consumenten minder te besteden. In zo’n periode denkt niet iedereen na over groei, maar dat is zonde. Om te blijven floreren als bedrijf is nadenken over groei altijd belangrijk, zelfs als er wat economische tegenwind is. Om met een optimistische blik te kijken naar volgend jaar, vind je hieronder een paar gouden tips om je bedrijf in 2024 te laten groeien.
Tip 1: Investeer in kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie beheerst het nieuws en is ook op sociale media een belangrijk gespreksonderwerp. Steeds meer bedrijven zien het belang van kunstmatige intelligentie, ook wel AI of Artificial Intelligence genoemd. Ondernemers denken soms dat overstappen op AI betekent dat medewerkers inloggen op ChatGPT. Het is echter maar de vraag of dat leidt tot een betere workflow en meer groei. Bovendien zijn er ook veel twijfels over het waarborgen van bijvoorbeeld copyright op dit soort publieke platforms.
Je kunt ook investeren in een eigen programma dat helemaal in dienst staat van jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een slimme database met templates voor e-mails, brieven en complete rapporten of een programma met vaste codes waar je veel mee werkt in jouw onderneming. Wie nu investeert in zo’n programma, zal daar in de loop van 2024 al snel de vruchten van kunnen plukken.
Tip 2: Bespaar tijd op de urenregistratie
Tijdsbesteding aan zaken die niet leiden tot groei, zitten je omzet in de weg. Een van die zaken is de urenregistratie. Het registreren van overwerk of de uren van uitzendkrachten en zzp’ers waar je als ondernemer mee werkt, kan veel tijd kosten. En in de bedrijfswereld is tijd nu eenmaal geld. Je kunt de urenregistratie uit handen geven aan de hand van urenregistratiesoftware met app. Op zo’n app kun je werknemers zelf hun uren laten bijhouden en worden ook pauzes geregistreerd. Als gewerkte uren afwijken, ziet de manager dat meteen in de app.
Tip 3: Kijk verder dan alleen advertenties als reclame
Meer omzet genereren doe je vaak via het maken van reclame. Dat kunnen billboards zijn, spotjes op radio en tv, maar vaak zijn het advertenties op websites en sociale media. Adverteren is een goed middel om aandacht te genereren voor je bedrijf, maar er zijn ook andere manieren om je bedrijf onder de aandacht van klanten te brengen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een goede SEO-strategie. SEO staat voor search engine optimization. Het betekent dat je je website vindbaar maakt voor potentiële klanten. Dat bereik je door blogs op je website en de juiste steekwoorden. Je kunt ook kiezen om te gastbloggen om meer aandacht te genereren voor je bedrijf. Zo toon je vaak ook je expertise.
Tip 4: Doe onderzoek naar nieuwe markten
In een wereld die steeds meer globaliseert, wordt het ook voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf of zelfs voor zelfstandig ondernemers, steeds makkelijker om over de grens te kijken. Toch doet lang niet elke ondernemer dat. In 2024 kun je misschien nieuwe markten aanboren voor je diensten en producten. Denk bijvoorbeeld aan landen in midden- en Oost-Europa, waar de economie vaak hard groeit. Deze streek biedt bovendien ook nieuwe kansen, nu de belangrijkste handelspartner van Nederland, Duitsland, in 2024 in een economisch mindere periode lijkt te komen.
Tip 5: Zorg voor een efficiënte planning
Een goede organisatie is enorm belangrijk om snel en efficiënt te groeien. Bij het plannen van je onderneming is het maken van een rooster cruciaal om alles vlot te laten verlopen. Helaas nemen taken als een werkrooster maken veel tijd in beslag. Verlofregelingen of personeel dat deeltijd werkt, maakt van het rooster soms een puzzel. Gebruik daarom software om deze planning vlot te laten verlopen en zo meer tijd te besteden aan de klant, je dienst of product.
Tip 6: Word een expert
Sommige ondernemers wedden op veel paarden en denken dat een mix van diensten en producten het meeste geld in het laatje brengt. Je bedrijf kan echter niet duurzaam groeien als je geen expert wordt binnen je sector. Richt je in 2024 op de diensten en producten waar je écht goed in bent. Dat lijkt op de korte termijn een risico, maar als je klanten zien dat je topkwaliteit levert, bereik je een duidelijke doelgroep die in 2024 kan groeien en bovendien ook meer geld wil uitgeven om met jou in zee te gaan vanwege je expertise.
Tip 7: Neem risico, maar niet te veel
Risico nemen als ondernemer lijkt een slecht idee, maar je kunt je bedrijf nooit laten groeien door steeds hetzelfde te blijven doen. Dat betekent dat je soms moet investeren in het doorontwikkelen van je producten of diensten en ook dat je soms een nieuwe dienst of product moet lanceren, binnen jouw markt en expertise, om bestaande, en nieuwe klanten, een aantrekkelijk aanbod te blijven bieden. Vermijd echter te grote risico’s en kies voor producten en diensten binnen je expertise.
Tip 8: Investeer slimmer in je werknemers
Bij investeren in je werknemers denk je misschien aan een kerstpakket, teambuilding of groepscursussen. Deze investeringen kunnen zeker hun vruchten afwerpen, maar lang niet altijd. Investeer in 2024 slimmer in de ontwikkeling van je werknemers en stop met geld uitgeven aan activiteiten waar niemand iets mee opdoet. Vraag je werknemers wat ze nodig hebben en pas je budget voor leren en ontwikkelen hierop aan. Op die manier investeer je slim in de kwaliteiten van je personeel.
Tip 9: Wees kieskeuriger over je opdrachten
Overal ‘ja’ op zeggen lijkt een goede tactiek om als bedrijf te groeien, maar als je verdrinkt in opdrachten waar je eigenlijk geen plezier uit haalt of die niet passen bij je bedrijf en je werknemers, kan dat uiteindelijk juist leiden tot een minder succesvolle onderneming. Wees in 2024 kieskeuriger met wie je in zee gaat. Zeg soms ‘nee’ tegen opdrachten die niet passen bij jouw bedrijf en laat klanten met wensen die je niet goed kunt vervullen gerust een deur verder gaan.
Tip 10: Investeer duurzaam en gebruik subsidies
Duurzaamheid wordt elk jaar belangrijker. Niet alleen omdat klanten steeds vaker kiezen voor een bedrijf met een duurzaam verhaal, maar ook omdat duurzaam groeien wordt ondersteund door de Nederlandse overheid en de Europese Unie. Je kunt bijvoorbeeld een subsidie aanvragen via het Social Sustainability Fund (SSF) om je productieketen te verduurzamen. Op die manier groei je duurzaam met het oog op de toekomst en krijg je een steuntje in de rug om dat te doen.