4 tips om je klanten tevreden te houden
Het creëren van tevredenheid onder klanten is één van de grootste succesfactoren voor een bedrijf. Dat klanten belangrijk zijn, weet elk bedrijf. Maar weet je als bedrijf ook in welke mate jouw klanten tevreden zijn en hoe je klanttevredenheid kunt bereiken? In dit artikel geven we 4 belangrijke tips die je helpen bij het tevreden houden van jouw klanten.
1. Achterhaal hoe tevreden jouw klanten zijn
Voordat je bepaalde stappen zet om de klanttevredenheid te verhogen, is het belangrijk om te achterhalen hoe tevreden jouw klanten op dit moment zijn. Je kunt dit het best doen door jouw klanten te vragen naar hun mening wat betreft jouw bedrijf, jouw producten en/of diensten en de service. Dit wordt ook wel een klanttevredenheidonderzoek genoemd. Je kunt ervoor kiezen om de klanten face-to-face, bijvoorbeeld in de winkel, te vragen om de tevredenheid. Ook kun je kiezen voor telefonisch onderzoek. Wil je het liefst op een snelle manier veel informatie verzamelen? Dan kun je het best een online enquête inzetten, die verzonden wordt via het klantenbestand. Aan de hand van de resultaten kun je bepalen in welke mate je moet werken aan het verbeteren van jouw bedrijf.
2. Stimuleer en ondersteun de klanten
Goed om te weten: ontevredenheid onder klanten heeft vaak te maken met het ontbreken van ondersteuning vanuit het bedrijf. Denk hierbij aan het verschaffen van de juiste productinformatie of goede service. Het is daarom belangrijk om jouw klanten tijdens of na de koop op weg te helpen. Zo wordt de klant niet alleen ondersteund maar ook gestimuleerd om een uiteindelijke keuze te maken en voor jouw bedrijf te kiezen.
Laat jouw klanten altijd weten waarom jouw dienst of product beter is dan die van de concurrent. Blijft de klant door de juiste ondersteuning en een goed product achter met een positief gevoel? Dan is de kans groot dat de klant, door middel van mond-op-mond-reclame, voor nóg meer tevreden klanten zorgt.
3. Zorg voor optimale communicatie
Onpersoonlijke en onvoldoende communicatie naar de bestaande klanten toe is vaak een valkuil voor bedrijven. De klant krijgt al snel het gevoel dat hij of zij niet belangrijk is en dat het overstappen naar een ander bedrijf de beste optie is. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de klanten persoonlijke aandacht te geven. Heb je heel veel klanten? Dan kun je dit doen door middel van het versturen van direct-mails met een persoonlijke aanhef. Heb je maar een bepaald aantal klanten? Dan is het af en toe bellen van de klant voldoende.
4. Vergeet de klanten niet te bedanken
Zonder klanten kom je als ondernemer niet ver. Blijf daarom vooral aandacht besteden aan het tevreden houden van jouw klanten. Naast het achterhalen van de tevredenheid, het ondersteunen van de klanten en het verbeteren van de communicatie is het goed om de klanten te bedanken. Hoe je dit kunt doen? Verzin een leuke actie voor zowel nieuwe als bestaande klanten of zet handige én aantrekkelijke relatiegeschenken in.
Veel succes met het creëren van klanttevredenheid!