Zakenman schud man de hand

Klantgericht ondernemen; 4 tips voor het behouden van je klanten!

Published On 21 september 2017 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Redden

Zoals je wellicht al weet, is het vele malen goedkoper om klanten te behouden dan om nieuwe klanten voor je te winnen. Grote bedrijven verliezen dit vaak uit het oog omdat zij veelal belust zijn op verkoopcijfers. Vergeet daarom niet dat het binden van je klanten net zo belangrijk is als het werven van nieuwe klanten. In dit artikel zetten we vier punten op een rij waarmee jij je klanten behoud.

Blijf je concurrentie voor

Wanneer je aan de slag gaat met onderstaande 4 tips blijf je een stapje voor op je concurrenten.

1. Behoefte aan een gesprek

Doordat vrijwel al onze communicatie tegenwoordig verloopt via technologische ontwikkelingen, heeft men weer behoefte aan een persoonlijk gesprek. Door jezelf te focussen op de binding met je klanten, kan je slim inspelen op deze behoefte. Zo kom je erachter met welke problemen je klanten zitten, waar zij tegenaan lopen en wat je klanten bezighoudt.

2. Doe dingen eerder of beter dan je beloofd

Een negatieve ervaring wordt vele malen sneller gedeeld dan een positieve ervaring. Hier zit je als ondernemer niet op te wachten. Maak daarom geen beloftes die je niet waar kunt maken, sterker nog beloof als bedrijf nét iets minder en doe nét iets meer. Hoe je dit doet? Heel simpel, je vermeld op je website bijvoorbeeld dat je bij vragen binnen 48 uur contact opneemt, terwijl je weet dat je dit makkelijk binnen 24 uur kunt doen. Doordat je snel contact opneemt, terwijl je klant dit niet verwacht, verras je de klant op een positieve manier. Zo zijn er nog tal van manieren die je op deze manier kunt toepassen.

3. De lange termijn relatie waar je klanten blij van worden

Wanneer je het vertrouwens hebt van een klant, dan zal deze voor langere tijd bij je blijven. Ook wanneer het een keer iets minder gaat. Om dit voor elkaar te krijgen neem je onder andere punt 1 in acht. Verder wil je de behoefte van de klant tot in detail weten en dien jij je te verdiepen in de branche waarin je klant actief is. Zodoende kan jij kansen en bedreigingen spotten. Met deze kennis voorzie jij je klant van adviezen die bijdragen aan vooruitstreven op zijn concurrenten. Om dit te bereiken hoef je echt niet iedere week op de koffie bij je klant, zorg er wel voor dat je bijvoorbeeld branche specifieke blogberichten schrijft. Of bel je klant gewoon eens op om te vragen hoe het gaat en te vertellen welke mogelijkheden jij nog voor het bedrijf ziet.

4. Zorg dat je bereikbaar bent en voorkom problemen

De klantenservice is doorgaans het punt in de organisatie dat voor klanten lastig te bereiken is en waar het grootste deel van de tijd draait om het oplossen van problemen. Dit is erg zonde, want met klantgericht ondernemen kan je veel van deze problemen voorkomen. Wacht dan ook niet af totdat problemen ontstaan maar zorg voor een proactieve aanpak. Je kan bijvoorbeeld op voorhand al over eventuele problemen praten met je klant. Door op voorhand al alle mogelijke problemen weg te nemen of juist oplossingen te bedenken voor probleemsituaties, win je vertrouwen bij je klant. Hierbij maakt niet uit wat voor product of dienst je levert. Deze aanpak kan je op elke branche toepassen.

Tot zover onze tips waarmee jij je met je eigen bedrijf kan focussen op klantgericht ondernemen. Heb je zelf nog tips die niet mogen ontbreken? Laat het ons weten en wij vullen onze tips graag aan met jouw input.

 

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *