de huisstijl van een bedrijf

Een huisstijl laat zien wie jij bent

Published On 14 maart 2018 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Starten

Wil je een binding met je klanten opbouwen? Zorg dan dat ze precies weten wie je bent. Dat doe je bijvoorbeeld door een duidelijke huisstijl te ontwikkelen. Hier laat je een grafisch ontwerper zich over buigen. Een grafisch ontwerpbureau is bijvoorbeeld een goede optie om een stijl te ontwikkelen die past bij jou en jouw doelgroep. De manier waarop je je naar buiten toe presenteert zal immers zekerheid bieden met betrekking tot het opbouwen van een loyaliteitsband met de klanten die je verzamelt. Daar kan je jaren profijt van hebben. Dat werkt als volgt.

Het begin

Het begint altijd met je identiteit. Wie ben jij als persoon en als ondernemer? Dit is immers de basis van wat jouw onderneming eigenlijk is. Aan de hand daarvan kan een stijl worden ontwikkeld die hierbij past. Een huisstijl laten ontwerpen door een professional begint met het vaststellen van wat jouw identiteit is. Dit is dus ook wat je naar buiten wilt gaan uitdragen. Je wilt er immers voor zorgen dat anderen net zo gaan denken over jou als jij over jezelf denkt. Dat maakt het belangrijk om hier professioneel mee aan de slag te gaan. Na de eerste stap kan de uitwerking beginnen.

Een imago

De manier waarop anderen jou zien is het imago dat je hebt. Dit imago kan je in belangrijke mate zelf opbouwen. Dit doe je bijvoorbeeld door een duidelijk logo te laten ontwikkelen. Ook het ontwikkelen van een goede huisstijl is hierin heel belangrijk. Zorgen dat deze past bij wie je bent, wat je doet en waar je voor staat is erg belangrijk. Wat zijn de kernwaarden die je wilt uitdragen? Laat deze dan ook terugkomen in je huisstijl. Zorg daarbij dat je past binnen je branche en bij je doelgroep, maar wel op zo’n manier dat je eruit springt ten opzichte van de concurrentie.

Direct duidelijk

Als er één ding belangrijk is als het gaat om een huisstijl, dan is het wel duidelijk. In een oogopslag moet de potentiële klant direct weten wie je bent en waar je voor staat. Bedenk je daarbij dat een klant van buiten af anders naar je kijkt dan jij van binnenuit. Juist daarom is het zo belangrijk om er een professionele ontwerper bij te halen. Deze kan immers dat gevoel dat de klant van buiten moet krijgen vangen en omzetten in een stijl die hier de juiste voor is. Zo gaat de eigen stijl voor jou spreken en wordt het een belangrijk wapen in je marketingstrategie.

Altijd en overal

Wanneer je eenmaal een huisstijl hebt laten ontwerpen, dan zal dit je belangrijkste basis van alles wat je hierna op marketinggebied doet zijn. Of je nu in schrift, op video of in welke andere vorm dan ook aan de slag gaat, je huisstijl zal altijd een centrale rol spelen. Je gaat immers alle communicatie die je nu doet in deze stijl naar buiten brengen. Denk er daarom niet te gemakkelijk over en neem liever wat meer tijd om het goed aan te pakken. Laat een ervaren professional hier ook bij helpen vanuit een kennersvisie.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *