webshop

Een eigen webshop starten? Hier moet je op letten!

Published On 15 juli 2016 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Starten

Online winkelen is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Als ondernemer in de detailhandel of retail speel je tegenwoordig niet meer mee wanneer jouw bedrijf geen webshop heeft. Of je ook een fysieke winkel bezit, maakt hierbij niet uit. Wil jij graag een eigen webshop starten maar weet je niet waar je op moet letten? In dit artikel kun je verschillende tips en tricks vinden die je verder helpen.

Het aanbod

Voordat je in het diepe springt, is het goed om terug te gaan naar de basis: jouw bedrijf. Wat ga je verkopen en waar ligt de focus van de webshop? Verkoop je alleen één product, zoals bijvoorbeeld schoenen? Zorg er dan voor dat je een volledig assortiment aanbiedt, met bijbehorende accessoires. Wil je meerdere producten aanbieden? Denk dan goed na over de samenhang en de relevantie van de producten. Houd hierbij de kwaliteit, prijs en originaliteit ook in gedachten. Tip: onderzoek van tevoren uitgebreid de behoeften van de doelgroep en het huidige aanbod zodat jouw webshop het verschil kan maken.

Een herkenbare huisstijl

Eén van de belangrijkste onderdelen om over na te denken is de huisstijl van jouw toekomstige webshop. Denk hierbij aan de naam van het bedrijf, het logo, de presentatie en de manier van communiceren. Onthoud: hoe unieker het concept, hoe groter de kans van slagen van jouw webshop is. Check van tevoren ook of de domeinnaam beschikbaar is om teleurstellingen te voorkomen.

De webshop

Een goed werkende webshop is minstens zo belangrijk als een sterk concept en een aantrekkelijk aanbod. Je kunt ervoor kiezen om zelf een webshop te bouwen, of gebruik te maken van een commercieel webshoppakket. Het nadeel hiervan is dat de mogelijkheden van de webshop beperkt zijn en de uitstraling van jouw online winkel niet origineel is. Wil jij een webshop die optimaal werkt en jouw klanten triggert tot het daadwerkelijk kopen van de producten? Dan kun je het best een webshop op maat laten maken. Een internetbureau kan je, naast het bouwen van de webshop, ook verder helpen met bijvoorbeeld de veiligheid van de webshop.

De productpresentatie en productomschrijvingen

Goed om te weten: de bezoekers van jouw webshop willen de producten van alle kanten bekijken. Zorg daarom voor duidelijke en scherpe productfoto’s en, indien mogelijk, korte video’s van de producten. Valt er veel over het product en het gebruik van het product te vertellen? Dan kun je er ook voor kiezen om een filmpje te maken waarin iemand een heldere omschrijving geeft. Dit zal gegarandeerd veel waardering van de bezoeker opleveren.

Naast de productpresentatie zijn ook de productomschrijvingen belangrijk. Zorg ervoor dat in ieder geval de formaten en specificaties zijn opgenomen in de omschrijving. Wil je nét iets meer opvallen ten aanzien van de concurrenten? Schrijf jouw productomschrijvingen dan op een opvallende, aantrekkelijke manier.

Veel succes met het starten van jouw webshop!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *