Bedrijf in nood

Bedrijf in nood: 6 tips om orde op zaken te stellen

Published On 17 november 2015 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Redden, Overig

Zit je met je bedrijf in moeilijkheden, dan is dat heel erg vervelend. Maar ook als je tegen een faillissement aan zit te hikken, kun je het vaak nog afwenden. Hoe stel je orde op zaken als je bedrijf in nood is? Wij geven je 6 tips.

1. Breng alle geldstromen in kaart

Een eerste, cruciale stap in het op orde krijgen van je zaken, is alle geldstromen in kaart brengen. Waar komt geld binnen en waar gaat het geld allemaal naar buiten? Deze liquiditeitsbegroting geeft je duidelijk inzicht in waar je in de problemen komt. Ook geeft het je een idee van kostenposten waar je wellicht op zou kunnen bezuinigen of stromen die je anders moet inrichten om een gezonder bedrijf te krijgen.

2. Bekijk je ondernemingsplan

Het kan ook zijn dat je bedrijf in de problemen is gekomen door op strategisch vlak verkeerde keuzes te maken. Heeft het misschien te maken met de situatie op de markt en binnen uw branche, is de concurrentie de laatste jaren enorm toegenomen, heeft je bedrijf een ongunstige locatie of is je personeel misschien onvoldoende bekwaam? Door de huidige situatie te vergelijken met de plannen die je eerder beschreven hebt, kun je misschien achterhalen waar de knelpunten liggen en hoe je die moet aanpakken.

3. Controleer de opbouw van de administratie

Betalen je debiteuren hun rekeningen wel op tijd? Moet je lang op je geld wachten? Of bereiken jouw facturen de juiste personen niet? Bekijk de opbouw van je administratie goed en onderzoek wat je nog kunt verbeteren aan je debiteurenbeheer.

4. Grootte van en controle over de schuld

Het is belangrijk dat je precies weet hoe groot de schuld is en welke schuldeisers er zijn. Ook dien je te bepalen of de schuld op korte en lange termijn nog (veel) groter dreigt te worden. Hoe groter de schuld en hoe minder controle je hebt over het schuldbedrag, des te belangrijker is het dat je hulp inschakelt bij het vereffenen van die schulden.

Eventueel kun je een adviseur benaderen die je helpt met het maken van een plan om je schuldeisers tegemoet te komen.

5. Verbeteren van (het verkopen van) je product of dienst

Als je geen goed product of dienst levert, dan heeft dan invloed op de gezondheid van je bedrijf. Kijk daarom goed of de producten of diensten van je bedrijf aan ontwikkeling toe zijn en hoe ze verbeterd kunnen worden. Benut hiervoor zo veel mogelijk informatie en signalen die je hebt gekregen vanuit je klanten en medewerkers.

Is de conclusie dat jullie product of dienst prima ontwikkeld is, maar verkopen jullie het simpelweg niet? Dan is het zaak om een nieuw marketingplan uit te werken dat helpt jullie omzet te vergroten. Dat hoeft niet eens veel geld te kosten: kijk wat je zelf aan je website kunt verbeteren en of je bijvoorbeeld social media kunt inzetten om meer bekendheid te creëren.

6. Wees (extra) goed voor je klanten

Ondanks de financieel zware tijden is het cruciaal dat je extra goed zorgt voor je klanten. Hoe meer tevreden zij zijn, des te positiever de reclame die zij maken om zich heen en des te groter de kans dat ze nog eens bij je terugkomen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *