Nieuwe klanten werven

Hoe zet je relatiegeschenken in om nieuwe klanten te werven?

Published On 1 december 2015 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien, Marketing

Het gaat goed met de Nederlandse economie, zo lezen we bij de Volkskrant. Voor bedrijven is het meer dan ooit belangrijk om te groeien en hun afzetgebied te vergroten. Een van de manieren om dat te doen is door je bedrijf te promoten bij nieuwe, potentiële klanten. Door giveaways uit te delen trek je nieuwe mensen naar je bedrijf toe. Maar hoe pak je dat goed aan?

Raakvlak met bedrijf en doelgroep

Om het relatie- of promotiegeschenk echt effectief te laten zijn, dien je goed na te denken over welk product je wilt weggeven. Het dient raakvlak te hebben met je bedrijf, maar ook zeker bij je doelgroep. Doe daarom eerst goed onderzoek naar de waarden van je bedrijf en karakteristieken van je doelgroep. Dit helpt je straks een goede giveaway te kiezen.

Nut en attentiewaarde

Ook is het belangrijk dat je een product kiest dat de ontvanger echt gaat gebruiken: wanneer iemand jouw cadeau meteen weggooit of in een la stopt, heeft je geschenk een ‘lage attentiewaarde’ en komt je merk maar weinig bij de ontvanger in beeld. Hoe nuttiger het cadeau, des te groter de kans dat de ontvanger het gaat gebruiken en hoe meer attentiewaarde je creëert. Let bij je productkeuze dus goed op het nut voor je doelgroep.

Locatie en uitdeelbaarheid

Verder dien je in je overweging mee te nemen waar je het relatiegeschenk gaat uitdelen. Daar komt ook een praktische deel bij kijken: kun je het geschenk wel makkelijk uitdelen? Kun je het snel en makkelijk aan anderen geven en kunnen die mensen het vervolgens ook eenvoudig meenemen vanaf het moment dat ze het hebben aangepakt?

Ga je bijvoorbeeld op straat promotiegeschenken uitdelen, dan wil je waarschijnlijk liever wat kleinere en compactere cadeaus; de kans is dan groter dat mensen het (kunnen) aannemen, want niet iedereen heeft een (grote) tas bij zich op dat moment. Jouw geschenk past idealiter dus ook in een broek- of jaszak.

Verwacht je echter dat je jouw doelgroep het best kunt benaderen op een beurs? Dan is de kans groot dat mensen een grotere tas meenemen omdat ze berekend zijn op informatiepakketten, gadgets en giveaways. Ook is de opslag van relatiegeschenken voor jouzelf wat makkelijker. Hier kun je dus eenvoudig wat grotere promotiegeschenken klaarleggen om uit te delen.

Naam, logo en adres

Om duidelijk je potentiële klanten duidelijk te maken wie je bent en waar ze naartoe kunnen, is het belangrijk dat je je bedrijfsnaam, logo en het liefst ook adres op het promotiegeschenk laat bedrukken. Dat kan een fysiek adres zijn, bijvoorbeeld als je een lokaal opererend bedrijf bent (bakker, slagerij, lunchroom, etc.), of een digitaal adres naar je website of webshop.

Voorbeelden van populaire promotiegeschenken

Om je op ideeën te brengen, hebben we een aantal populaire promotiegeschenken op een rijtje gezet:

  • Pennen: wordt nog steeds ingezet door allerlei soorten bedrijven in vele branches, zowel B2B als B2C
  • Powerbank: een populair geschenk in het huidige digitale tijdperk dat bij smartphone-eigenaren die veel onderweg zijn zeker in de smaak valt
  • Dopper: populair, stijlvol en met een maatschappelijk verantwoord signaal. De waterflesjes vallen zowel bij de jongere als oudere doelgroep in de smaak. In het bijzonder geschikt voor bedrijven die gezond leven willen stimuleren.
  • Notitieboek: geschikt voor B2B-bedrijven en studenten. Komt vaak goed en voor langere tijd van pas.
  • Aansteker: past bij horeca- en uitgaansgelegenheden.
  • Flesopener: door het jaar heen geschikt voor horecagelegenheden, wijn- en bierproducenten, enzovoort. Past bij allerlei bedrijven binnen het thema ‘feestelijk het nieuwe jaar in’ of ‘proosten op …’
  • Usb-stick: valt waarschijnlijk in de smaak bij scholieren en studenten, maar ook consumenten en bedrijven die meerdere keren per week gebruik maken van hun computer.
  • (Eco) draagtas: geschikt voor allerlei soorten B2C-bedrijven.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *