Growth, stap voor stap

Growth Hacking; wat is het precies? Lees hier de introductie!

Published On 7 juni 2017 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien, Marketing

Growth Hacking, wat is dat nu eigenlijk? Is het een gemaskerde marketeer? Is het een hippe term die iemand heeft bedacht om meer salaris te ontvangen? Is het de toekomst van internetproducten? Laten we bij het begin beginnen, lees snel verder.

De eerste Growth Hacker

De term Growth Hacker werd in 2010 als eerst gebruikt door Sean Ellis. Sean Ellis had een aantal internetbedrijven op weg geholpen naar een explosieve groei. Hierdoor werd hij op een gegeven moment het aanspreekpunt in Silicon Valley wanneer startups op zoek waren naar een manier om hun userbase in korte tijd extreem toe te laten nemen. Hij richtte de processen, systemen en Growth Hacker mindset zo in, dat de startups na zijn vertrek op dezelfde voet verder konden gaan. In feite gaf hij dus de sleutel van zijn groeimachine door aan zijn opvolger binnen de startup, om zelf elders een nieuwe startup te helpen. En hier begon het probleem. Tijdens zijn zoektocht naar een vervanger kreeg hij talloze cv’s onder ogen van mensen met een marketingdiploma en marketing werkervaring. Maar toch miste er iets. Ellis wist dat de strategieën die hij had geïmplementeerd niet strookten met de draaiboeken van traditionele marketeers. Als hij deze mensen de troon had laten bestijgen dan was er geen juiste fit.

De vroege fase van de startup

Een traditionele marketeer heeft een brede focus en ondanks dat hun skills set zeer waardevol is, is dit niet per se nodig in de vroege fase van een startup. In deze fase ben je namelijk nog niet bezig met het “bouwen en managen van een marketingteam” of “het managen van je leveranciers” of bijvoorbeeld “het opstellen van een strategisch marketingplan om je bedrijfsdoelstellingen te halen”. In de vroege fase is er maar één ding dat telt, dat is groei.

Verandering van vraag

Ellis vroeg om marketeers dus hij kreeg marketeers. Tot hij op een gegeven moment veranderde waar hij om vroeg en zo ontstond de blog Find a Growth Hacker for Your Startup en het idee was geboren.

Geen vervanging van de huidige marketeer

Dit betekent natuurlijk niet dat een Growth Hacker de vervanging is van een marketeer. Of dat een Growth Hacker beter is dan een marketeer. Een Growth Hacker is anders dan een marketeer. Of zoals Ellis zegt: “A Growth Hacker is a person whose true north is growth”. Iedere beslissing die een Growth Hacker maakt is geïnspireerd door groei. Iedere strategie, iedere tactiek en ieder initiatief is gefocust op groei. Traditionele marketeers geven ook om groei maar niet in dezelfde mate. De kracht van een Growth Hacker ligt in zijn obsessieve focus op dat ene doel. Door vrijwel al het andere te negeren kunnen zij dat ene doel bereiken dat in de vroege fase het meeste telt.

Een Growth Hacker of Growth Hacker team beschikt over de volgende kwaliteiten:

  • Backend developing
  • Analyseren van data
  • Designen en concepting
De kwaliteiten van een Growth Hacking of Growth Hacking team

Bron: chargify

Meer weten over Growth Hacking? Geen zorgen, binnenkort schrijven we meer blogs die dieper ingaan op Growth Hacking. Kun je toch niet wachten? Laat dan een reactie achter en wij beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *