Aannemen van nieuw personeel en tekenen van de arbeidsovereenkomst

Personeelsuitbreiding; waar krijg je mee te maken bij het aannemen van nieuw personeel?

Published On 30 mei 2017 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Bedrijf Laten Groeien, Personeel

Gefeliciteerd! Het gaat goed met je bedrijf en daarom is het tijd voor uitbreiding. Of je kijkt alvast kritisch naar de toekomst en komt tot het besef dat extra handen meer dan welkom zijn. Je besluit daarom een nieuwe werknemer aan te stellen die mogelijk taken overneemt waar jij zelf niet aan toekomt. Na het aanstellen van de geschikte kandidaat tekent hij/zij een arbeidsovereenkomst. Maar wat staat daar precies in en waar dien je als werkgever nog meer rekening mee te houden? In dit blog vertellen we je meer over de zaken waarmee jij aan de slag gaat wanneer de juiste kandidaat is aangenomen.

Goed om te weten

Wanneer iemand voor een bedrijf werkt, heeft diegene niet direct de status van personeel. Volgens de wet is er pas sprake van een arbeidsovereenkomst wanneer iemand minstens 20 uur per maand heeft gewerkt voor drie opeenvolgende maanden.

Arbeidsovereenkomst

Een arbeidsovereenkomst kan zowel mondeling als schriftelijk overeengekomen worden. Schriftelijk heeft hierbij de voorkeur. Dit zorgt namelijk voor heldere afspraken en de mogelijkheid voor het teruglezen hiervan. In de arbeidsovereenkomst neem je alle afspraken op die te maken hebben met de te verrichten arbeid. Onderstaande opsomming dient zeker meegenomen te worden bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst.

  • Persoonsgegevens van de werknemer
  • Woongegevens van de werknemer
  • Datum indiensttreding
  • De functie en werkzaamheden van de werknemer
  • Waar het werk wordt verricht
  • Welke cao er van toepassing is
  • Duur van de overeenkomst
  • Duur van de proeftijd (bij contracten van een half jaar is geen proeftijd mogelijk)
  • Opzegtermijn
  • De periode waarover loon wordt uitbetaald
  • Het aantal uren dat per dag of week gewerkt dient te worden
  • Vakantierechten
  • Spelregels bij ziekte

Kosten

Naast dat jij je werknemer iedere maand voorziet van een brutoloon, krijg je te maken met bijkomende kosten. Deze kosten zijn afhankelijk van de cao die van toepassing is op je bedrijfstak. Denk hier bijvoorbeeld aan kosten zoals vakantiegeld, reiskosten, pensioenfonds, ziektekosten of scholing.

Cao

Een cao is een collectieve arbeidsovereenkomst. Hierin leggen vakbonden afspraken over arbeidsvoorwaarden vast. Het gaat hier dan ook om een collectieve afspraak die voor een gehele sector geldt. Hieronder vallen bijvoorbeeld loon, proeftijd, toeslagen en werktijden.

Loonkosten

Naast het brutoloon betaal je als werkgever ook loonkosten. In de regel bedraagt dit ongeveer 30 procent meer dan het brutoloon. Dit komt onder andere door de verzekeringen die je voor je werknemer betaald. Naast de verzekeringen vallen hieronder ook het vakantiegeld en eventueel een dertiende maand. Als werkgever betaal je hierover loonbelasting.

Arbeidsomstandigheden

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden. Het is aan jou de taak om hier een goede invulling aan te geven. Je dient onder andere rekening te houden met een geschikte en ergonomische werkplek en goede apparatuur om het werk uit te voeren. Lichamelijke en psychische belasting vallen ook onder de verantwoordelijkheden van de werkgever. Waar je als werkgever precies rekening mee dient te houden is tevens terug te vinden in de cao.

Tot zover deze blog waarin wij de belangrijkste punten hebben uitgelicht die gelden bij het aannemen van nieuw personeel. Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan een reactie achter en wij beantwoorden je vraag of opmerking.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *