E-mail strategie op orde in 2018?

8 e-mailmarketing tips om mee te starten, stoppen of te blijven doen in 2018

Published On 19 oktober 2017 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Marketing

E-mailmarketing is een krachtige tool om je publiek te stimuleren om zich betrokken te voelen met je content. Zo kun je ook de nurturing van leads in je database monitoren samen met het koopproces van potentiële klanten. Ondanks van wat je misschien denkt is e-mailmarketing nog steeds aan het groeien. Alleen Gmail heeft al een miljard gebruikers wereldwijd en dat aantal zal stijgen tot drie miljard gebruikers in 2020 (dit is bijna de helft van de wereldbevolking). In deze blog lees je welke strategieën je moet toepassen, welke je moet vermijden en hoe je bijblijft in 2018 en de jaren erna.

Hoe verbeter je je e-mail marketing in 2018?

1. Stuur mails naar lijsten die wat van je willen horen

Als je e-maillijsten hebt waar je een lage betrokkenheid uit haalt, stop dan met het sturen van e-mails naar hen. Elke keer dat je naar een lijst verzendt met lage open- betrokkenheidspercentages, is dit slecht voor je domeinreputatie en de kans om een connectie te maken met andere potentiële klanten.

2. Zorg dat je een doel hebt voor elke e-mail voordat je deze verstuurd

Als jij geen doel in gedachten hebt voor de e-mail die je stuurt, dan zal de ontvanger ook niet weten wat het doel is. Wanneer je doelen stelt voor de e-mail die je stuurt kun je het succes ervan bepalen en e-maillijsten maken die aansluiten bij je doelen. Doelen voor je mails kunnen bestaan uit het invullen van een uitgebreider contact formulier om meer informatie over de ontvanger en organisatie te krijgen. Geef hier ook meerdere mogelijkheden voor met call-to-actions en links die je in de tekst verwerkt. Zo zijn er ook meerdere manieren om het doel te behalen. Iedere lezer vertoond ander gedrag het is dus belangrijk dat je e-mail flexibel is ingericht.

3. Personaliseer en test je e-mail

E-mail personalisatie werkt echt. Zo ondervond Hubspot in 2014 al dat een e-mail met de naam van de ontvanger in de onderwerp regel een hogere clickthrough rate had dan een e-mail zonder persoonlijke aanhef. Niets is onpersoonlijker dan een e-mail sturen met “Beste Klant” of “Beste Voornaam”, test daarom iedere e-mail om ervoor te zorgen dat je de juiste benaming gebruikt. Bij het personaliseren van je e-mail blijf je bij de basis. Houdt het daarom bij de naam van de ontvanger of het bedrijf, als je er te veel informatie in zet wordt het eng.

4. Stuur je mails vanaf een persoonlijk account

Stuur dus geen e-mail vanaf een ‘noreply’ e-mailaccount. Ook jij zal aan je personalisatie moeten werken. Stimuleer de betrokkenheid door de ontvanger de optie te geven om te reageren op een persoon in plaats van een ‘noreply’ e-mailaccount.

5. Experimenteer met het sturen van je mails op verschillende dagen van de week

Stop met het sturen van mails op een dinsdag. Serieus, stop ermee. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn de meest populaire dagen om een e-mail te sturen je ontvanger zal er dus al heel veel krijgen. E-mail marketing blijf dan ook razend populair bij bedrijven. Stuur eens een e-mail op maandag of vrijdag. Een e-mail met een call-to-action doet het ook goed op zaterdag dus wees niet bang om ook eens in het weekend een e-mail te verzenden.

6. Als mensen zich uitschrijven hoef je je (nog) niet heel druk te maken

Je kan niet iedereen plezieren en uitschrijvingen zullen gebeuren. Gelukkig hebben ze je dan niet als spam gemarkeerd, ze hebben je alleen verteld dat ze niet meer geïnteresseerd zijn om iets van je te horen. Wanneer dit sporadisch gebeurt hoef je je nog niet druk te maken. Maar als mensen zich blijven uitschrijven moet je op zoek gaan waarom dit zo is. Probeer eens om minder mails te sturen naar ontvangers die ze toch niet openen.

7. Denk goed na over je onderwerp regel

Schrijf geen clickbait onderwerp regels, hier zit niemand op te wachten. Wanneer mensen je e-mail openen en direct weer sluiten wanneer zij erachter komen dat het onderwerp te weinig overeenkomt met hun verwachtingen is dit heel slecht voor je click through rate. Voor de beste resultaten personaliseer je je onderwerp regel en experimenteer je met emoji’s.

8. E-mail wordt moeilijker, maar het werkt nog steeds

Ieder jaar wordt het lastiger om betrokkenheid te creëren vanuit e-mail en de mailbox van je doelgroep te bereiken. Dit betekent niet dat de effectiviteit van e-mail achteruit gaat maar dat het juist competitiever wordt. Het verschil tussen e-mail marketeers die weten wat ze doen en degene die niet weten wat ze doen wordt ook steeds groter. Zorg er daarom dat je verschillende strategieën hanteert om te testen op welke manieren je abonnees het meest betrokken zijn.

Het wordt maar weer eens duidelijk dat testen van belang is. Ieder publiek en elk contact uit je klantenbestand is anders. Zorg er daarom voor dat je de implementatie van nieuwe strategieën test en aanpast naar het gedrag van je abonnees.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *