veiligheidsspullen op kantoor

Een werkomgeving veilig maken doe je zo!

Published On 9 juli 2017 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Bedrijfspand

Een optimale werkprestatie leveren? Niet alleen heb je het juiste materiaal nodig en het juiste personeel, ook op andere punten dient jouw kantoor en bedrijf in dat geval optimaal te functioneren. Bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur, communicatie en veiligheid. Alleen in een “topklimaat” kun je het snelste topprestaties leveren. Met name de veiligheid is een puntje dat er soms bij bedrijven nog weleens bij inschiet en onnodige risico’s met zich meebrengt. Gelukkig is een werkomgeving veilig maken minder lastig dan gedacht. Om je hierbij te helpen zetten wij vast een aantal tips voor je op een rijtje.

Protocollen

Een van de eerste maatregelen die je, op weg naar een veiliger kantoor, zult moeten treffen is het maken van veiligheidsprotocollen. Hierin beschrijf je nauwkeurig hoe jullie binnen jouw bedrijf zorg dragen voor een veilige werkomgeving. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om bepaalde werkprocessen. Hoe bereid je jezelf voor op de werkzaamheden, wat heb je nodig en welke afspraken zijn er tijdens dit werk? Wanneer deze protocollen bij iedereen bekend zijn en nageleefd worden zal je al snel merken dat de veiligheid drastisch toeneemt. Daarnaast heb je ook altijd houvast wanneer er ongelukken gebeuren omdat iemand zich niet aan de regels heeft gehouden. Zo voorkom je onnodige discussies en ben je eventuele problemen sneller voor!

Veiligheidsaccessoires

Je protocollen kunnen nog zo goed en uitgebreid zijn. Aan bepaalde veiligheidsaccessoires en artikelen ontkom je niet. Denk bijvoorbeeld aan blusdekens of een brandblusser, een goede EHBO-koffer of ontsmettingsmiddel. Met deze spullen kun je namelijk in geval van nood op de juiste manier handelen. Zonder dat eventuele schade ernstiger wordt. Ook is het vaak verplicht door de Arbo om een dit in je kantoor te hebben. Check daarom altijd goed welke veiligheidsregels er in jouw kantoor of gebouw gelden en in hoeverre daar reeds zorg voor gedragen wordt. Zo kom je nooit voor onverwachte verrassingen te staan en bespaar je jezelf eventuele boetes.

Wie is er verantwoordelijk?

Tot slot is het altijd belangrijk om te weten wie erop welke moment verantwoordelijk is voor welk onderdeel van jullie veiligheid. Dit kan de manager zijn, een beveiliger of bijvoorbeeld een medewerker die een BHV-cursus heeft afgerond. Zo weet je tot wie jullie je in geval van nood kunnen richten en weet iedereen naar wie er geluisterd moet worden bij calamiteiten. Zorg dat de verantwoordelijke persoon altijd voldoende getraind is. Zo kan hij of zij adequaat reageren in geval van nood en is de veiligheid beter gewaarborgd.

Om een werkomgeving echt veilig te maken is het belangrijk dat je hier oog voor creëert. Waar zit nu het gevaar in? Overleg regelmatig met je collega’s of medewerkers over hoe zaken bij jullie op kantoor geregeld zijn en wat er eventueel beter kan. Zo hou je iedereen scherp en vergroot je jullie veiligheid!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *